Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
Őshazánk
a Kárpát-medence és a Pilis,
és mindezt régészeti leletek bizonyítják!
Pilis
Egyesek szerint tudást-bölcsességet /bilisi/mások szerint kopaszt jelent.
Szerintem várost/polisz/ és erődöt jelent.Várak a városban...
Magasan vekvő városerőd akropolisz=városállam=Erős várak-erődők szövetsége
A PILIS-HEGYSÉG már az
őskőkortól kezdve magán viseli az ember megjelenésének nyomait. Az egyre
gyorsuló ütemű modern útépítés, szállodák, turistaházak és egyéb
objektumok újabb és újabb, számunkra eddig ismeretlen régészeti
emlékeket fednek fel és sokszor sajnos elkerülhetetlenül meg is
semmisítenek,vagy legalábbis megrongálnak. A természet képétől az ember
megjelenése óta elválaszthatatlan annak átformálása, először csupán az
ember adaptációja a természethez, majd később a táj tudatos formálása.
Ennek a folyamatnak a története
a régészeti emlékek formájában is
tükröződik. A természetvédelem parancsoló szükségessége az ember
érdekében „megállj"-t parancsol a rossz kihatásokkal
j á r ó
építkezéseknek, vagy legalábbis igyekszik valamilyen kompromisszumos
formában megoldani azokat. A táj természeti szépségét — úgy véljük
—együtt kell őrizni az ott fellelt régészeti emlékekkel. Az utóbbiakra
is fel kell hívni a turisták, az üdülők, az erdőgazdasági dolgozók
figyelmét. Népünk,
országunk történelme sajátos módon tükröződik itt a Duna- kanyarban, és
hogy ezt a helyszínen is látni lehessen, a műemlékek egyre erősödő
védelme mellett a régészeti emlékek, lelőhelyek védelme is hazafias
kötelességünk.Az alábbiakban tájékoztatást szeretnénk adni egy
egész sor olyan emlékről, amelyek zömmel még ma is az erdőben, vagy
annak közvetlen közelében helyezkednekel.
A Pilis barlangjaiban az ember már az őskőkorban tanyát vert. Ezeket a
településeket főleg még az első világháború előtt végzett ásatások során
tárták fel. Így Pilisszántón az úgynevezett I. számú kőfülkében 38 000 éves
településre bukkantak. Ez a hely tarándszarvas-vadászok menedékhelye
volt. Régészeti terminológiával élve ez az emlék a keleti magdalénien
kultúrához tartozik.A
Homo neanderthalensis (neandervölgyi ember) megjelenéséig tartó első
paleolitikumban (őskőkor első szakasza) jelentek meg az első kőeszközök
(marokkő-eszközök, szakócák). Az ember ősök mindenevők voltak,
megismerték és használták a tüzet. A középső paleolitikumra, amely
hozzávetőleg Kr.e. 55000-30000 közöttre datálható, a szilánk eszközök
készítése volt a jellemző. Ez már az anatómiailag modern Homo sapiens
kora. A fejlett (késői) paleolitikum körülbelül a Kr.e. 33000-től
10000-ig terjedő időszakra tehető. A kovapengék, mammut- és
rénszarvasvadászok, az első művészi megnyilvánulások, a barlang
festészet kifejlődésének kora volt ez. utolsó szakaszát Magdalénien kornak nevezzük.
Tehát a Kárpátmedence és közelebről a Pilis az emberiség bölcsője!
Kissé északabbra, ugyancsak a Pilis oldalában, a klastrompusztai menedékház közelében,
a Legény- és Leány-barlangok felett, a nehezen megközelíthető Bivak barlangban 1953-ban az
ún.
szeleta-kultúra rétegét fedezték fel. A Kiskevély oldalában, az ún.
Mackóbarlangban 1912—14-ben, valamint 1955-ben folytak régészeti
feltárások. A hatméteres kitöltésben öt kultúrréteget fedeztek fel. Ezek
közül a legrégebbi olyan leleteket nyújtott (egy tűzhellyel együtt),
amelyek arra utalnak, hogy ez a barlang a Tata környékén tanyázott
ősemberek téli szállása lehetett. A rétegekben sok barlangi medve és
gímszarvas csontot találtak a kőeszközökön kívül.
A barlangokon kívül
az ősember a Duna-menti nyíltszíni településeken is élt,ilyet találtak
többek között Dömös közelében és Pilismaróton, az öregek-dűlőben.
AZ
UJABB KÖKORBAN ÉS A RÉZKORBAN az ember a földművelésre, illetve a
halászatra alkalmas földterületek, partszakaszok birtokbavételére
igyekezett. Így legfeljebb az erdők peremét érintette.Pilismarótnál,
pontosabban Basaharcnál néhány évvel ezelőtt, az ún. bolerázi kultúra
temetőjét fedezték fel.(A temető feltárása 1972 nyarán folytatódott.) A
kisméretű kőhalmok alatt ahamvak
mellett sok edénytöredéket, sőt agyagból készült állatszobrocskákat
istaláltak, amelyek az állattenyésztés jelentős szerepére utalnak.
Az
évezredek teltével az ember lassan mind jobban és jobban behatolt a
pilisi hegyek közé. A korai vaskorban a vidék központja a pomázi Kőhegy
tetején lehetett,
itt ugyanis egy hatalmas, fából épült,
földsáncokkal megerősített vár épült. Ennek egyik bástyáját és
lakóépületét még 1938-ban feltárták. A közelben
a Dera-patak völgyében egy egész sor egykorú települést fedeztek már fel
a Kisváci-dűlőtől a Kiskovácsi-majorig. Ezeknek a településeknek a népe
veszély esetén felmenekülhetett a védelmet nyújtó kőhegyi várba.
A KÖVETKEZŐ KORSZAK, a kelta kor népe a Duna-kanyarban a név szerint is ismert eraviszkusz törzs volt. Ezeknek is volt egy nagy váruk a Pilisben:
a Nagy-Csikóvár csúcsán. A törzs központja az eredeti Gellérthegy oldalában épült fel az ezüstkevély keleti oldalában.
A
kelták a Duna mindkét partját megszállták Pomáztól—Szobig. Legnagyobb
temetőjüket eddig a már említett Basaharc-i lelőhelyről ismerjük, ahol
több
évszázadon át temetkeztek. Itt az ásatás még nem ért véget.A temetők szerepe megnőtt, a közösség életében az állandóságot ezek képviselték. A rézkori
temetőben már a társadalmi tagozódást is megfigyelhetjük, mivel
szigorú rendszer szerint és gazdag melléklettel (réz-, csont-,
kőeszközök, kagyló- és csontékszerek, agyagedények) temették el a
halottaikat. Budakalász
mellett tárták fel a badeni kultúra legnagyobb eddig ismert temetőjét
(i. e. 4. évezred vége). Az itt talált kis agyagszobor, a budakalászi kocsi, egész Európacivilizáció első kocsiábrázolása, ami a Kárpát-medencének az emberi fejlődésében játszott fontos szerepére mutat. A kelták hatalmát erősen meggyengítették a dákok (akiknek emlékeit Pomázon is megtalálták) és
így
már könnyebben tudtak velük elbánni a rómaiak időszámításunk kezdetén.A
Római Birodalom hadmérnökei kulcsfontosságú erődvonallá építették ki a
Duna
jobbpartját. Az aquincumi és ószőnyi (Brigetio) légiós-táborok között
Szentendre (Ulcisia Castra) és Dunabogdány (Cirpi) rendelkeztek az
előbbieknél
nagyságrendileg valamivel kisebb táborokkal, de szintén komoly erődítmények
voltak
Visegrádon a Sibrik-dombon és Pilismarót közelében a Hideglelős-
keresztnél. Az erődített táborok között, fényjelnyi távolságokra, kis
őrtornyok
(burgusok) biztosították a védvonalat a keleti és északkeleti népek (quádok,
szarmaták) támadásai ellen, több mint három és fél évszázadon át. Természetesen
az erődvonalat eközben többször is átépítették. A rómaiak azonban nemcsak
az erődvonalat (limes) építették ki tartományaik védelmére, hanem pompás
hadiutakat is: végig a Duna jobbpartján és a Dunazugban. Pannónia belsejében
a közvetlen környékünkön, Tokod mellett állott a legnagyobb római belső
erődítmény, amely az egyik fontos útcsomópontot védte. A termékeny völgyekben
egész sor mezőgazdasági jellegű település (villa rustica, vicus) épült fel.
Ilyeneket Pomáz (Taván dűlő, Dolina), Szentendre (Sztaravoda) határában tucatjával
ismerünk már. Az egyik lenagyobbat közülük részben már fel is tárták
1954—55 között és a felszínen is látható Pomáz határában a Gyopár-forráshoz
vezető út mellett. Ezt a nagy épület-együttest a római korban háromszor is
átépítették, de még a népvándorláskorban is lakták. Mellette egy középkori
falu talált később helyet magának. Az összeköttetést biztosító római úthálózat
a Duna-parton kívül átszelte a hegyeket is. így jól ismerjük a nyomait a Nagykevély
és
a Ziribár oldalában, Pilisszántó felé haladva, valamint a Pilis és
Gyertyános között Csév felé. Pilisszántóról Pilisszentkereszt felé vitt
egy mellék út
fel a Dobogókőre, ahol szintén őrtorony állott.(Úrvár)
A Vörösvári-völgyből Garancspusztát
és Csobánc-dűlőt érintve Csobánkára vitt az út, ahol a Clanac-dűlőben
épületek és római kori sírok nyomait fedezték fel.
A rómaiak békeidőben a szomszédos barbárokkal kereskedtek is. Fontos vásáros-
hely volt Solva, a mai Esztergom területén. Nógrádverőcénél híd is épült
a quádok (germán törzs) irányában. A hun betörés a Római Birodalom megdöntéséhez
vezetett. Az V. század derekán vidékünket is végleg feladták. Természetesen
a lakosság nem cserélődött ki teljesen.
A
hunok emlékeit vidékünkről még nem ismerjük. A részben velük
ideérkezett gótok szórványos sírjai azonban már itt-ott felbukkannak a
római emlékek
közvetlen közelében.
UTÁNUK, A VI. SZÁZADBAN a
longobárdok szállták meg a Dunántúlt. Néhány évvel ezelőtt (1963) nagy
temetőjüket találták meg Szentendrén, a pomázi
bekötőút kezdeténél. A longobárdoktól az avarok vették át 567-ben Pannóniát.
Megszállták
a még fungáló római úthálózatot, szedték a vámot a kereskedőktől.
Temetőiket jól ismerjük a szentendrei Duna-partról, Pannónia-telepről, a
későiavarkort illetőleg pedig a szentendrei Barackos-útról. Az itt élt
avarok a szentendrei szigetre vezető révet biztosíthatták. Nagyobb késő
avarkori temetőket
(VIII—IX. század) Pilismarótról az öregek-dűlőből
(ez már korábban is használatban volt) és Basaharcról ismerünk. Az
utóbbit 1959—60-ban tártuk fel,
a már sokszor emlegetett sokrétegű
temetőben. Az itt élő népcsoport részben az utat, részben a szobi révet
biztosíthatta. Nem ártana ezt az igen értékes lelőhelyet az erdőszélen
magyarázó táblával és turistapihenővel ellátni.
Az avarság kétségtelenül megérte a honfoglaló magyarok bejövetelét. Egészen
késői
temetőjüket Visegrádról, a faluból ismerjük. A honfoglaló magyarok a X .
század elején a Duna-kanyart is birtokba vették. Ez a vidék központi
területe is lett az Árpád-háznak. Magyar temetőket mindenütt találtak már Visegrádtól—Esztergomig; Szentendre—Pismány, Pilismarót, Pomáz—Lugi dűlő stb.lelőhelyeken. Egész sor falu keletkezett környékünkön, így pl. a dömösi Gizellatelep
mellett (ma már elpusztult), a régi Csobánka, eredeti nevén Boron, a pilisvörösvári
út melletti patakvölgyben, a csobánkai Garancs hegy déli lábánál,
valamint a Kovácsi-patak jobbpartján. Pilisvörösvár eredeti középkori neve
Kandé volt. De falvak állottak Kesztölcön és a Helemba szigeten is.
A magyarok valószínűleg mágnesvasércet kezdtek kitermelni a pomázi Holdvilág-
árok szurdokában és az ércet talán a közeli falvakban, Alsó- és Felső-
Kovácsiban (ma K i s - és Nagykovácsi puszták) dolgozták fel.
A
Pilisben kolostorok is épültek, így például (a mai Pilisszentlászlón)
Kékes faluban a Szt. Lászlóról elnevezett pálos rendház a X I I I .
században, feltárása tervbe van véve. Pilisszentkereszten 1184-ben
cisztercita kolostort alapítanak, de már korábban is állott a közelben
valahol kőépület, amint azt a szórványosan talált szép faragott
kőemlékek mutatják. A cisztercita kolostor jelenleg régészeti feltárás
alatt áll. Az eddigi eredmények arra utalnak, hogy ez az építmény
sajátos egyházi és kultúrcentrum volt. Középpontjában egy hatalmas, 60 m
hosszú, háromhajós templom állott, körülötte gazdasági jellegű épületek
stb. Ide a templomba temették el Gertrúd királynét. Klastrompusztán
johannita lovagrendi
kolostor épült a X I I I . században (a rend központi kolostora Esztergom közelében állott).
A
PILISMARÓT ÉS ESZTERGOM KÖZÖTTI Búbánat völgyben, annak végénél állott
az ún. Ákos palotája és egy kis román stílusú templom. Ez a palota
tulajdonképpen
az esztergomi érsekek nyaralója lehetett. Tudjuk, hogy itt Bakócz Tamás
érsek is építkezett. Ma a romjai csak nyomokban láthatók.
A
Rámszakadék elágazása felett egy kisméretű, négyszögletes középkori
torony-erődítmény állott, amely valószínűleg egy őskori erődítményre
épült rá.
Ezt a néphagyomány Pádvárnak, vagy újabban Árpád-várnak
nevezi. Kutatása még a jövő feladata. A közismert visegrádi középkori
építmények helyett
néhány soros jellemzést szeretnénk most adni más,
szintén nagy érdeklődéssel kutatott visegrádi épületről. A Sibrik-dombon
a római tábor romjait is valószínűleg
felhasználták a középkorban. Sokan úgy vélik, hogy az igazi Salamontorony is itt állott egykor.(a régi Grád vára) Mellette
egy középkori falu települt, melynek kunyhóiból már többet kiástak a
közelmúltban. A közelben a keleti rítusú (bizánci)kolostor épült fel
(Szt. András kolostor) a X I . században. A keleti szerzetesek szemben,
Dömössel átellenben templomos barlangkolostort építettek ki maguknak
a
Szt. Mihály hegy meredek sziklafalában, 1047 és 1060 között. Ez a
barlangkolostor egészen 1215-ig funkcionált. Hasonló jellegű volt, mint a
tihanyi „barátlakások".
DÖMÖSÖN az Árpád-házi királyok
családi birtokközpontja épült ki a X I I . század elején, majd az
apátság is ide települt. A háromhajós templom feltárása már
megkezdődött.
Sajnos mindezeket a középkori épületeket csekély romok
alapján tudjuk csak tudományosan rekonstruálni és magunk elé képzelni,
mivel a török hódoltság idején, majd végül a X V I I I . század elején a
fennálló falakat szinte kivétel nélkül elpusztították.
Ezért jelent számunkra minden faltöredék ami a Pilisben található, szinte felbecsülhetetlen értéket.
Irodalom: A PILISI ERDŐK
RÉGÉSZETI EMLÉKEI Dr. Erdélyi F.
István,
APest megye műemlékei. I. kötet, Bp. 1958. — Vértes L.: Az ős- és átmeneti
kőkor emlékei Magyarországon. Bp. 1968. — Héjj M.: Visegrád történeti emlékei.
Bp. 1954. — Erdélyi I.: Látogatás Pomáz középkori emlékeinél (rotaprint).
1960. — Erdélyi I.: Pomáz—Holdvilágárok. Archaeologiai Értesítő, 1971. — Méri I .:
A klastrompusztai legendák nyomában (rotaprint). Dorog, 1961. — Az újabb feltárások
eredményeit évről évre ismertetik a Régészeti Füzetekben (a Magyar Nemzeti
Múzeum kiadvány-sorozata, rotaprint).
By *P* Pajzsvivő 2010.05.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!