Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
Karácsony
a kereszténység jelentős ünnepe
Jézus
születésnapja.
Napjainkra családi vonatkozása felerősödött, a szeretet, az összetartozás, az ajándékozás ünnepe lett.
A karácsony előzményei
Amióta
az emberiség földműveléssel, állattartással foglalkozik a napfénynek,
a meleg tavaszi és nyári hónapoknak óriási szerepük van az emberi
társadalmak életében. Az emberek táplálékukat a meleg időszakokban
tudták megtermelni, ilyenkor bőség és jólét jellemezte a közösség
életét, szemben a hideg téli napokkal, amikor az éhezés, a hideg
és a sötét kerítette hatalmába az embereket.
Érthető tehát, ha az ókori népek hálaadó,
köszöntő rítusokkal ünnepelték a téli
napfordulót, amely időponttól kezdve a nappalok egyre
hosszabbodnak, átvitt értelemben a fény győzedelmeskedik a sötét
éjszaka felett. Ezeknek a rítusoknak az is a szerepük volt,
hogy az elcsigázott emberekbe reménységet, hitet öntsenek, hogy
könnyebben viseljék azt az időt, ami a tavasz beköszöntéig hátravan.
Az ókori Rómában
a december 17 - 24. közötti időszakban tartották a Szaturnália
ünepeket. Szaturnusz a földművelés, a paraszti munkák istene
a római hitvilágban. Az emberek nagy lakomákkal, ivászatokkal,
tánccal, zenével ünnepelték Szaturnuszt, szokásban volt a szolgák
megajándékozása, és bizonyos munkák tiltva voltak. A házaikat
örökzöld borostyánágakkal díszítették. A naptárreformig a Római
Birodalomban az új év kezdete is ekkorra esett.
A mai értelemben vett,
keresztény karácsonyról a IV. század óta emlékezünk meg.
december 25-e Jézus születésnapja,
az előző este karácsony vigíliája, más szóval karácsony böjtje vagy
Szenteste,
26-a pedig az ünnep második napja.
December
24.
Karácsony vigíliája
Hagyományosan ezen
a napon állítjuk fel a karácsonyfát
és ezen az estén ajándékozzák meg egymást a családtagok Magyarországon.
Az ajándékozás szokásának eredete bizonyos elméletek szerint a
Napkeleti Bölcsek
történetére vezethető vissza,
akik a csecsemő Jézusnak ajándékokkal hódoltak Betlehemben.
Karácsony megünneplése a kereszténység terjedésével az egész világon elterjedt,
bár vannak természetesen különbségek az egyes országok szokásai között.
Rippl-
Rónai József: Karácsony
Karácsony
csodája
A karácsony
éj varázslatát valószínűleg mindnyájan ismerjük.
Bár napjainkra az ajándékozás rendkívül fontos momentuma lett az ünnepnek, mégis a karácsony éj misztikuma, csodája nem múlt el.
Ez az ünnep, melynek valódi tartalma a legelevenebben él ma is.
Karácsony este minden elcsendesedik, a közlekedés leáll, és ha olyan szerencsénk van, hogy hó is esett, a csend még teljesebb.
Míg advent a reményteli várakozás ideje, a Szenteste maga a megvalósult és beteljesedett csoda, a Megváltó születésének napja.
A képzőművészetben, a zenében talán a legtöbbször feldolgozott téma.
Jézus születésének története
Anyja,
Mária, Józsefnek a názáreti ácsnak a jegyese volt, de még mielőtt
egybekeltek volna, Mária gyermeket fogant a Szentlélek erejéből.
József a judeai Betlehembe ment Máriával, mert Augusztusz császár rendelete szerint összeírás volt. Ott tartózkodásuk alatt jött el a szülés ideje, de mivel szállást nem kaptak, Mária egy jászolban hozta világra gyermekét.
A pásztoroknak , akik a pusztán legeltették a nyájat, megjelent az Úr angyala, és tudatta velük, hogy megszületett a Megváltó.
A pásztorok meg is találták Betlehemben Máriát és a Kisdedet,
hódolatukat fejezték ki az Isten fiának.
(Más változatban a Napkeleti bölcsek kaptak jelet Jézus születéséről, ők keresték fel a kisdedet, és ajándékokat vittek neki.)
Gerard
David: Születés
Karácsonyfa állítás
A
karácsonyfa
előzménye
a
pogány hagyományokban
a
termőág, zöldág házba vitele, illetve
a
ház és a ház környékének örökzöld ágakkal díszítése. A szokást
ismerték a kelták, náluk a fagyöngy, a magyal és egyéb örökzöldek
játszották a főszerepet. Magyarországon a zöldág általában rozmaring
ágacska, nyárfa vagy kökénybokor ága.
A gerendára
függesztették fel, aranyozott dióval, piros almával, mézesbábbal,
szalmafigurákkal díszítették. A
diónak rontást űző erőt tulajdonítottak, a gyümölcs a bőség,
egészség jelképe, a szalma pedig a betlehemi jászolra emlékeztet.
A karácsonyi ág később
fejlődött kis fácskává, amit szintén a házba vittek, és különféle
módon díszítettek. Feljegyzések
szerint az első hagyományosnak mondható karácsonyfát freiburgi
pékinasok állították a város kórházában a XV. században.
Átvitt jelentése a hagyományosan pirossal ékesített fenyőnek
az életfa, a természet évről-évre megújulása, körforgása. A
fán látható girland (vagy boa!) a paradicsomi rosszra csábító
kígyót jelképezi, az alma a tudás fájáról szakasztott gyümölcsre
emlékeztet (ennek mintájára alakultak ki később a piros, arannyal
díszített üveggömbök), a gyertyák pedig a fény, a nap, keresztény
felfogás szerint Jézus szimbólumai.
Feldíszített karácsonyfa napjainkból |
A manapság megszokott díszes, üveggömbökkel, szaloncukorral felállított fa német protestáns hatásra terjedt el bécsi közvetítéssel, kezdetben az arisztokrácia és a városi polgárság körében. A feljegyzések szerint először Brunswick Teréz martonvásári grófnő állított karácsonyfát. magyar paraszti életben a mai értelemben vett karácsonyfa állítás szokása, házilag főzött szaloncukorral, a fa alá helyezett betlehemmel csak a XX. században terjedt el. A szegény paraszti családokban a II. világháború végéig megmaradt a zöldág állítás szokása, sőt volt ahol a jó szaporulat reményében az istállóba is vittek belőle. A karácsonyfát hagyományosan Vízkeresztkor (január 6.) bontják le.
Karácsonyi
ünnepi vacsora
A
karácsonyi asztal a néphagyományban fontos szerepet játszott
az ünnepkor. Mind az asztal díszítésének, mind az étkezésnek
szigorú rendje volt. A feltálalt fogásoknak mágikus erőt tulajdonítottak.
A karácsonyi abroszt az év során
még általában vetőabrosznak használták (ebből vetették az első
gabonamagvakat, hogy bő termés legyen.) Az asztalra gabonamagvakat
helyeztek, ebből adtak a baromfiaknak, hogy jól tojjanak, az
asztal alá pedig szalmát tettek, annak emlékére, hogy Jézus
jászolban született. Később ezt a szalmát a jószág alá tették,
hogy egészséges legyen, de volt ahol a gyümölcsfákra is kötöztek
belőle, jó termést remélve.
A szigorú rituálékhoz tartozott, hogy a gazdaasszony nem állhatott
fel vacsora közben az asztaltól, hogy jól tojó tyúkjai legyenek.
Az ételek közül előnyben részesítették azokat, amelyek bőséget,
jó termést ígértek a háziaknak. Innen a bab, borsó, lencse,
mák, dió, hal a (halpikkely miatt) megjelenése a karácsonyi
asztalon. A fokhagyma az egészséget, a méz (mézesbáb) az élet
édességét jelképezte.
A kalácsból, almából az első falatokat szétosztották egymás között, hogy a család mindig összetartson.
A karácsonyi morzsát összeszedték, és az állatoknak adták, hogy
termékenyek legyenek, de jó volt betegek gyógyítására, rontás
elűzésére is. Sok helyen este az asztalt nem szedték le, hogy
a betérő kis Jézus ne maradjon éhes.
A paraszti étkezési szokások alapjai ma is megtalálhatók karácsonyi
étrendünkben. Gyakoriak a halból készült ételek, de angolszász
befolyásra elterjedt a pulyka is. A borleves egyértelműen a
nagypolgári étkezési kultúra része, a mákosguba viszont a paraszti
hagyományból ered, csakúgy, mint az elmaradhatatlan beigli (a
diós, mákos kalács).
Karácsonyi
népszokások
Regölés
A
regölés a téli napforduló ősi, pogánykori
szokása.
Férfiak jártak házról-házra és bőség, termékenységvarázsló rigmusokkal köszöntötték a háziakat.
Általában karácsony másnapján, 26-án került rá sor.
A néprajzkutatók
a regölés dallam
a kutatás szerint a sámánénekkel van összefüggésben.
Különféle népi hangszerekkel
(duda, dob, csengő...)
is kísérték a regölést,
a szereplők kifordított
báránybőr bundát viseltek.
A regösök a házhoz való megérkezéskor a házigazdától engedélyt kérnek, hogy elmondhassák az éneket, ezután beköszöntőt mondanak, majd gyakori a csodaszarvas legenda valamely változatának elmondása, ezután következnek a jókívánságok a háziaknak
és az adománykérés.
Állandó szövegrész a refrén:
" Haj, regö rejtem, azt is megengedte az a nagyúristen."
Betlehemezés
A
betlehemezés a magyar paraszti hagyomány egyik legismertebb
és legnépszerűbb, többszereplős, dramatikus
népszokása a karácsonyi ünnepkörben. Tulajdonképpen pásztorjáték,
azt a történetet meséli el, melyben Jézus születésekor a pásztorok
vagy a "három királyok" ( a napkeleti bölcsek) meglátogatják
a jászolban, barmok közt fekvő kisdedet és Máriát. A betlehemezők,
általában férfiak, legények vagy gyerekek betlehemet visznek
magukkal. Ez fából, papírból készült jászol, melyben a szent
család figuráit és a jászolban fekvő állatokat ábrázolják. A
dramatikus játék részei a bekéredzkedés, a háziak köszöntése,
a születéstörténet felolvasása vagy előadása, adománygyűjtés.
Állandó szereplők a pásztorok (külön megemlítendő az öreg pásztor)
és egy angyal, illetve bizonyos vidékeken Heródes. Az erdélyi
betlehemes hosszabb terjedelmű misztériumjáték, több szereplővel.
Általában megjelenítik Szűz Máriát, Szent Józsefet is.
Betlehemesek | Betlehem Dél-Olaszországból |
A magyar népi hagyományban Szenteste napján csak a ház körül szabadott dolgozni, a mezőn tilos volt tevékenykedni. Szintén nem volt szabad kölcsönadni, mert ez elvitte a szerencsét. Ezen az éjjelen merítették az ún. aranyos vizet vagy életvizet, melynek egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak. Az éjféli mise alatt a pásztorok egyes vidékeken körbejárták a templomot, és zajkeltéssel (ostorcsattogtatás, kürtölés...) igyekeztek a gonoszt távol tartani. A mise után a gazdák megrázták a gyümölcsfákat, hogy bő termés legyen, illetve az állatoknak is különféle mágikus erővel bíró ételeket adtak (pl. szentelt ostyát, piros almát...), hogy egészségesek maradjanak.
A hagyományos beigli | A fatörzs, a franciák karácsonyi süteménye | |
Forrás: http://www.unnep. mentha.hu |
||
Szerk.: Szathmáry Olga |
Karácsonyi kalács, Magyarország |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!