Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hol volt Atilla városa?
Óbudán?
A Pilisben?
Ecilburg Aquincum felett
Lübecki Arnold leírására hivatkozom, aki Barbarossa Frigyes keresztes hadának 1189. évi átvonulásáról jegyzete fel: „Amikor a császár úr abba városba érkezett, amelyet Esztergomnak neveznek s amely a magyarok fővárosa, a király ünnepélyesen ezer vitéze kíséretében vonult eléje, és teljes tisztelettel nemcsak vendégszeretőnek, hanem szolgálatkésznek is mutatkozott. A császár pedig négy napig időzött ott s a főemberek tanácsára a nyugtalanságra hajlamos had túlságosan féktelen természete miatt, a szilárd és tartós békét seregszerte esküvel erősítették meg. A királyné a császár úrnak ajándékozott egy pompás sátor-lakot....Ezt követően a király a császárt a Grane nevű várban fogadta, miután átkeltek a hasonnevű folyón, amelyről a város, ahol korábban voltak, és maga a vár is a nevét kapta.....a király azután elvitte császár urat az Atilla városának nevezett helyre, ahol a császár négy napon át vadászattal töltötte idejét."
Hol volt Atilla városa? Óbudán?
A Pilisben?
MONDAI TÖRTÉNET. AZ ETZELBURG, SICAMBRIA ÉS BUDA NEVEK KELETKEZESÉNEK MAGYARÁZATA
Sűrű homályba van burkolva Budapest környéke a népvándorlás ideje alatt.
Attól
fogva, hogy a római csapatok kivonultak Pannóniából s helyüket a római
birodalommal olyan a milyen szövetséges viszonyban levő barbárok
foglalták el, a mi Salamon Ferencz egybevetései szerint 378 körül
történt,1 Aquincum, a rómaikori város nevét is mind ritkábban emlegetik.
Utoljára
Acingus néven az V. század dereka táján olvassuk Sidonius Apollinaris,
galliai latin költő egyik versében, melyet Maiorianus nyugot-római
császár (457—461) tiszteletére irt.2 Azután hét századon keresztül sem
róla, sem a helyén vagy környékén alakult új városokról vagy községekről
nincs többé semmi hir.
Csak a XII. század folyamán hallatszik az
Ei^elburg név, melyet a monda a hunn király, Attila, németesen Aziló,
Etzel nevével kötött össze, Aquincum romjaiban Attila királyi
palotájának maradványait keresvén, Attila városának (civitas Athilse
regis, urbs Adtilse dicta) magyarázván az Etzelburg nevet.Azt, hogy
Aczel- vagy Eczelburg «Acincóból képződött, nem csak á névnek nagyon is
erőltetett átalakítása miatt, de főképen annálfogva nem hihetjük el,
mivel a Nibelungok csak a XII. században kezdték «megénekelni» Attilát,
Acinco pedig már a VI. század derekán pusztult el végkép : alig
képzelhető tehát, hogy az akkor már jelentéktelenné vált város emléke az
itt megfordult németek utódainál hat század multán is megmaradt volna.
De megmaradt igenis Eczelburg neve, melyet a gótok s a többi németek még
Attila korában adtak volt neki, és mely hagyományképen szállott át az
utókorra. E hagyomány folytonosságát nem vonhatja kétségbe senki.
Anonymus pedig egy századdal előbb írta be Gestáiba Eczilburg nevét,
mint a legrégiebb Nibelung-monda. Hogyan mondhatjuk tehát, hogy Eczelt- s
Eczil- vagy Eczelburgot a németek csempészték be hozzánk? Föl kell
ugyanis tennünk, hogy midőn Attila a középeurópai, illetőleg nyugati
hadjárataira indult, a fölvonulás a seregét védő Duna jobb partján
történt. A Tisza mellől jövő hadsereg Aquincumnál, s ettől éjszakra a
rómaiak által épített kész hídfőket és átjárókat talált, a milyenek a
Dunán nem voltak sem fent, sem alant. Az Ó-Buda fölött elterülő sík az
egymást követő hadtestek befogadására alkalmas vala, és nem-e valószínű,
hogy a hadvezér a sereg átkelését intézendő s azt szemmel tartandó,
ennek áttekintése czéljából az egész vidéken uralgó pontot választá,
milyen az épen említett római castellum vala, és hogy ott tartózkodott
talán heteken át, illetőleg addig, míg a több százezerre menő hadsereg
mindenestől a jobb partra át nem költözött.Ö nemcsak a fél világ urának
képzelte magát, hanem valóban az volt, sok millió ember ajkain fordult
meg neve, kik őtbámulták vagy rettegtek tőle. A vele volt népek között
kétségkívül legműveltebbek valának a németek: a góthok, osztrogótok,
rúgok, herulok és gepidák, ezek hittak őt a maguk nyelvén Eczelnek, ezek
nevezték el az általa megszállott római erődöt, vagyis castellumot
Eczelburgnak, és ugyanezen ős germánok révén jutott mindkét név a
németség régi mondái közé, nem öt vagy hat század multán, midőn e
mondákat már írni kezdték, hanem midőn Attila és kortársai még életben
voltak, mivel csakis a szájról-szájra kelt szóbeli hagyomány képezhette
az Eczel és Eczelburgról szóló tudósítás alapját, mely a
Nibelung-monda-körben lett megörökítve.
Ám vessük el Anonymus
elbeszélését azon értelemben, mint azt ő veszi, hogy Atilla a hun király
Eczilburgot magyarul Budavárt székhelyéül választotta, az ott talált
épületeket helyreállíttatta és a várost igen erős fallal véteté körül ;
vessük el mondom, mivel a hun király folytonos hadakozásai között alig
ért rá az építkezésre, ehhez nem értett, nem is állhatott szándékában,
hogy állandóul ott tartózkodjék a zárt falak közt, ki egész életét a
tábori sátorban, úgyszólván a szabad ég alatt szokta volt tölteni ; de
neki egyáltalában nem volt állandó székhelye, ez a hadműveletek
követelményeihez képest mindig változott, de a vállalat befejezése után
visszatérhetett vagy vissza is kelle térnie oda, a honnan indult. És így
Eczelburgban való tartózkodása is csak ideiglenes és alkalmi volt.
Nagyot vétenénk, ha azt hinnők, hogy Attilának udvartartása a Tisza vagy
Maros mentén, mint azt Priscus Rhetor leírja, állandó vala. Ha az lett
volna, bizonyosan századok multán is maga után nyomot hagy vala, de mind
a magyar mind pedig a német krónikák, csak Eczel-, Eczilburgot, Urbs
Ethelse, Civitas Attiláé Regis, vagyis a mai Ó-Budát említik.
És
így magyarázom én Eczelburg nevét és eredetét, és hiszem azt, hogy
ebben a nagy hun király itt tartózkodásának emléke van megörökítve,
hiszem pedig azért, mivel a kérdés megfejtésére más megoldás nincs. Erre
ugyan közvetlen történelmi bizonyítékunk nincsen, de az időbeli és
helyi viszonyoknak, melyek közt a különben ismert történelmi események
lefolytak, megvan a maguk természetes logikája, melyet figyelmen kívül
hagyni nem lehet. Az, hogy Attila bizonyos időben itt tartózkodott, hogy
egyszer-másszor itten szállott meg, •hogy e szállását tőle nevezték el
Eczelburgnak a germán népek, történelmileg megokolt és elfogadható
valószínűség, de nem valótlanság. Valótlan csak az, a minek határozottan
ellentmond más bizonyíték, minek megtörténte az idő és az akkori
viszonyok közt lehetetlen volt, végre aminek valószínűsége mellett sem
lehet fölhozni nyomós érveket.
Eczelburgot illetőleg pedig ezeket előre kellett bocsátanom, mivel látni fogjuk, Eczelburg volt hajdan az ó-budai királyi várak egyike!
Anonymus
írja, hogy a magyarok Eczelburgot Bud-várnak nevezték. És íme itt
vagyunk a «Buda» névnél, melynek eredetén marsok tudós és nem tudós
ember törte a fejét, de a több rendbéli vélemény közül egyik sem tudta
meghódítani a közvéleményt. Én sem kecsegtetem magamat azzal, hogy ez
nekem fog sikerülni, de midőn az erről vallott nézetemet én is elmondom,
reá mutatok egyúttal a tévedésekre, melyek a «Buda» név használata
körül előfordultak és a történelemben is zavart okoztak.
A
főváros mostani területén hajdan három rendbéli királyi vár volt,
melyek hol közösnek vett néven, hol pedig külön nevek alatt fordulnak
elő az okiratokban és más kútfőkben. Mindenek előtt tehát tisztába kell
jönnünk az iránt, mit értsünk Eczelburg, Buda, Új- vagy Nagy-Buda,
Ó-Buda, Nagy- vagy Kis-Pest, Alt-Ofen innen és túl a Dunán, Castrum
Budense, Novum Castrunr Montis Pestiensis és még más nevek alatt, melyek
egymással gyakran fölcseréltettek és egész a mai napig több tévedésre
adtak alkalmat.
Kezdjük a főváros legrégibb részén, a mai Ó-Budán.
Ó-Budát
hajdanában kizárólag «Budának» hívták. E név először Szent Gellért
nagyobb legendájában fordul elő, mely a XI. században íratott. Ebben
olvassuk, hogy a Székes-Fehérvárról jövő Gellértet, kinek kíséretében
Budi, Beneta és Zonuk nevű comesek valának, Budán Endre és Leventhe
fogadták. Az első oklevél, mely Budán kelt, 1124. évből II. István
korából való, ki azt «Péter a budai egyház (illetőleg káptalan)
prépostja által rendelte kiadatni és saját pecsétjével megerősíttetni».
(Cod. dipl. Fejér II. 80. 1.). A budai nagyhírű és a királyoknál nagy
befolyással bírt társas káptalan, melynek prépostjai közül egész
Zsigmondig tizenketten viselték a kanczellári vagy királyi jegyzői
tisztet, elejétől kezdve fennállásáig (Lippai György esztergomi érsek
volt az utolsó valóságos budai prépost 1649-ben) állhatatosan és
kizárólag budainak nevezte magát, és az általa kiadott számtalan királyi
rendelet és egyéb közokmány mindig Budáról van keltezve, pedig
időközben a Buda név már rég átment volt a szomszédos más városokra,
melyek az ős Buda területétől külön állottak.
És ez okozta azt, hogy
az ős Budának = a mai(*P*régi határok szerinti) Ó-Budának történelme a
csak századokkal később keletkezett mai Budának történelmével vegyült
össze, sőt abban eltűnt. Történetíróink úgyszólván kivétel nélkül nem
figyeltek arra, hogy a mai Buda várában egész Zsigmondig király nem
lakott s udvart nem tartott. Budát fölcserélik Ó-Budával, a mi itt
történt, azt a mai Budán történtnek mondják ; az egyik azt írja, hogy ez
a mai Buda IV. Béla óta a királyok rendes lakhelye volt, hogy Róbert
Károly alatt kísérlet történt, hogy megszűnjék az lenni, Katona pedig
azt állítja, hogy I, Lajos volt első, ki Visegrádról Budára tette át
udvarát. Mindez nem való; a tévedés a «Buda» név félremagyarázása-
Közel 200
éve foglalkoztatja a magyar tudományos világot az a kérdés, hogy a mai
Budán és a mai Óbudán hol fekszenek az Árpád-kori építkezések
maradványai. Több mint 100 év óta úgyszólván megszakítás nélkül folynak
az ásatások fővárosunk mai területén Attila, Árpád és a magyar királyok
sírjainak felkutatására, az Alba Ecclesia (Fehéregyház), a hatalmas
prépostsági templom, az Árpád-kori vár és sok más, a korabeli írásokból
ismert, valamikor az ősi Budán (Vetus-Budán) létezett épület
maradványa, romjai után, majd a mai Buda várhegyi területén a késői
Árpád-kori építkezések után is.
Ez a sok kutatás sok
sikertelenséget jelentett. Végeredményben az ásatások egyetlen esetben
sem vezettek a várt eredményre az Árpád-kori teletek feltárása
tekintetében. Természetesen a kutatások vezetői általában igyekeztek
ásatásaikat sikeresnek feltüntetni, ez az oka annak, hogy az óbudai
ásatások eredményességéről a kutatók véleménye megoszló. Sokszor még
komoly kiadványok is azt a szempontot képviselik, hogy a régi Buda
ismert épületeinek maradványait a mai Óbudán már megtalálták, romjait
kiásták. Ha azonban a kutatások részleteit vizsgáljuk, leírásait, az
egyes kutatásokról szóló szakjelentéseket ellenőrizzük, akkor arra kell
gondolnunk, hogy legfeljebb csak többé-kevésbé elfogadhatóan
megfogalmazott magyarázgatásokról, bizonytalan alapokon nyugvó
teoretikus feltevésekről van szó, és ez azért van így, mert a mai
Óbudán egyetlen esetben sem sikerült megtalálni a régi Buda kétségtelen
nyomait.
A tudományos történelemkutatás emiatt eddig csak
ezeknek a bizonytalan feltevéseknek alapján dolgozhatott a mai Óbuda, a
mai Buda és a régi Buda múltjának megállapítása érdekében.
Elgondolható, hogy ez milyen károsan befolyásolhatta egész
történetírásunkat. Sok éve foglalkozom a Pilis-hegység kulturális
múltjával. 1955-ben jelentettem a Magyar Tudományos Akadémiának és a
Nemzeti Múzeumnak, hogy a Pilisben ezeknek a kutatásoknak
eredményeképpen sikerült megtalálnom az Árpád-kori Magyarország
központi királyi székhelyének nyomait, romjainak maradványait. Annak a
városközpontnak nyomaira akadtam, mely valamikor magába foglalta az ősi
Budavárát (mely a krónikák adatai szerint Attila városára épült), Alba
Ecclesiát (Fehéregyházát), a vezérek és királyok temetkezési helyét,
stb. Az Akadémiának adott részletes jelentésben kifejtettem azt a
nézetemet, hogy a mai Óbudán és Budán történt eddigi kutatások téves
elgondolások alapján indultak el és ezért nem vezethettek eredményre az
Árpád-kori épületek romjainak felkutatása tekintetében, valamint, hogy
véleményem szerint a régi Buda nem a mai Óbuda területén, hanem a
Pilisben volt.
Miután elgondoláscím a régi Buda helyrajzi
fekvéséről merőben ellenkeznek az eddigi felfogással, ezért többen
mereven elutasították teóriámat. Tekintettel azonban arra, hogy a Buda
múltjával foglalkozó tudományágak kutatóinak munkássága nem csekély
áldozatot követel, ezért minden lehetőséget fel kell használni annak
érdekében, hogy a Buda múltjával kapcsolatban felmerült kérdésekre
minél előbb kielégítő választ kapjunk. A kutatómunkák egyszeriben
sikeresek lesznek, ha a régi Budát nem a mai Óbudán, hanem a Pilisben
keressük.
Az Árpád-kori Buda helyrajzi fekvését illetően a
régészek az utóbbi időkben nem is vetettek fel kérdést. Minden esetben
elfogadták a régebbi kutatók által követett gyakorlatot, azt, hogy a
régi Buda azonos a mai Óbudával. Így természetesen az az állítás, hogy
ez a régi Árpád-kori városközpont nem a mai Óbudán, hanem a messzi
Pilis erdő borította hegyei között létezett valamikor, merésznek és
megdöbbentőnek hathat. Ám ha megvizsgáljuk az eddigi kutatások
leletanyagát, ha mérlegeljük a 200 éve folyó nyomozás eredményeit, azt
kell megállapítanunk, hogy okvetlenül szükség van az eddigi
elképzelések felülvizsgálatára, a nézetek revíziójára. Az eddig elért
kutatási eredmények szigorúbb átvizsgálása után ugyanis azt kell
feltételeznünk, hogy az eddig Árpád-korinak gondolt óbudai leletek
kormeghatározásánál csak azért ismerték el azok Árpád-koriságát, mert
az volt a feltevés, hogy miután a leleteket a vélt régi Buda területén
találták, és mivel a régi írások szerint a régi Budán voltak Árpád-kori
építkezések, így a talált leletnek Árpád-korinak kell lennie. Csak a
kényszer hatása alatt elfogadott eredmények ezek, olyanok, amelyekkel a
meglévő űrt kellett betölteni. Komoly vizsgálat után az óbudai
Árpád-kori leletek nem állják ki a kritikát, és semmi esetre sem
alkalmasak arra, hogy bizonyítsák a mai Óbuda azonosságát a régi
Budával.
Óbuda = Vetus-Buda?
Elsőként fel kell vetnünk azt a
kérdést, mikor indult meg az óbudai kutatás-sorozat, milyen leletekre
támaszkodtak a kutatók, és milyen tudományos adatok birtokában kezdték
keresni a régi Árpád-kori romokat, az ősi Vetus- Budát a mai Óhuda
területén? A Buda helyrajzi történetével foglalkozó eddig megjelent
tudományos művek és dolgozatok közül különösen Sclzoenwisner, Salamon,
Rupp, Gárdonyi, Csemegi, Bárt/ai ,Szabó László és legutóbb Györffy
György műveiben találhatók bővebben helyrajzi adatok a régi Budáról.
Mindezek a gyűjtések azonban sajnálatosan abban a tudatban készültek,
hogy a régi Buda azonos a mai Óbudával. Minden kutató kivétel nélkül
elismerte azt, hogy a mai Budát egy régi, hagyományokban gazdag,
előzőleg már létező másik Buda nevű helység után nevezték el Budának.
Régebben ezt a helységet Pestnek, a mai budai Várhegyet, a rajta épült
várat Pest-hegyi várnak nevezték. Nem lehet az sem kétséges, hogy annak
a helységnek, amelyről ezt az új, gyorsan fejlődő várost a lakosság
elnevezte, hosszú évszázadokig vezető, nagyon nevezetes 1-celynek
kellett lennie, mert különben a király új városát nem nevezték volna el
róla. A sok történeti, krónikás, valamint okirati adat összegyűjtése és
azok megvizsgálása, a különböző szerzők egyéni megvilágításával sem
vezetett soha arra az eredményre, hogy bármelyikük megoldotta volna a
régi Buda és a mai Óbuda helyrajzi adatainak összeegyeztetését, illetve
azonosításának kérdését. Sőt, Györffy II. András és I. Lajos királyok
1212 és 1355-ben kiadott, az itteni kutatások alapjául szolgáló
határjárási oklevelének tanulmányozása után a régi Buda és a mai Óbuda
határai egyezéséről végső kővetkeztetésként ezt írja: A határjárási
iratokban szereplő fix pontok fekvését nem ismerjük minden kétséget
kizáróan.
Árpád sírjától Attila városáig
A mai
Óbuda és a régi magyar oppidum, az ősi Budavár (Vetus-Buda)
azonosításának kérdése és a helyrajzi adatok egyeztetésének munkája
akkor indult meg, amikor a mai Óbuda területén kezdték keresni Árpád
vezér sírját. Gárdonyi Albert erről a következőket írja: Az általános
érdeklődés csupán attól kezdve fordult Fejéregyháza felé, mikor a
Névtelen Jegyző munkája 1746-ban ismeretessé vált. Katona István
1790-ben ennek alapján kezdte keresni Árpád sírjának felkutatása
céljából a hajdani Fehéregyházát, mert már nem támaszkodhatott az óbudai
lakosság helyi ismereteire... Nézzük tehát, mit is mondanak Budáról a
középkorból származó krónikák és más írásos adatok.
Először is
vegyük elő ismét a már oly sokszor forgatott Anonymus-gestát. Az I.
fejezetben már szól Attila városalapításáról: Kinek is nemzetségéből
származott azon nagyhíres és hatalmas Athila király, ki az úr
születésének 451. esztendejében a scythia földről kiszállva hatalmas
erővel Pannónia földjére jőve, s a rómaiakat megfutamítva, az országot
elfoglaló, és királyi lakot alkota magának a Duna mellett, a hév vizek
fölött, és minden régi műveket, melyeket ott talált, megújíttató és
körül igen erős kőfallal megépíte, melyet magyar nyelven most
Budavárnak, a németek pedig Eczilburgunak neveznek. 3 Figyelemreméltó
utalások vannak Anonymus gestájának XLVI. fejeztében is Attila
városáról: Átkelvén a Dunán, tábort ütének (Árpád és a honfoglaló
magyarok) a Duna mellett a felhévvízekig. S ennek hallatára a Pannónia
földjén lakó rómaiak mind futással menték életöket.
Másnap
pedig Árpád vezér és minden előkelői, Magyarország minden vitézivel
egyben, bémenének Athila király városába, és megnéznék mind a királyi
palotákat, némelyeket földig rontva, némelyeket nem, és szerfölött
bámulják vala mindazon kőépületeket, és kimondhatatlanul örvendének,
mivelhogy harcz nélkül bévenniük sikerült Athila király városát kinek
nemzetségéből származott vala Árpád vezér. És naponta vendégeskednek
nagy örömben Athila király palotájában... Akkor Árpád vezér és övéi
örömükben húsz napig maradának Athila király városában... S ugyanazon
helyen ada földet Kundunek, Kurzan atyjának, Athila király
városától...és fiának ada egy várat a maga népének védelme végett.
Kurzan aztán azon várat tulajdon nevére neveztette, mely név a mai napig
sem ment feledségbe. A továbbiakban még a XLVII. és az L. fejezetben
van rövid említés téve Attila városáról, de már Ecilburg néven. Mindkét
esetben arról tudósít a krónikás, hogy Árpád vezér innen kiindulva
hogyan ment hadba Pannónia meghódítására. Árpád vezér temetéséről esik
szó az LII. fejezetben: Ezek után urunk születésének 907. esztendejében
Árpád vezér elköltözék e világból, ki is tisztességesen lőn eltemetve
egy kis patak forrása fölött, mely egy kőmederbe folyik alá Athila
király városába; holott is a magyarok megtérése után egyház épült,
melyet Albának (Fehéregyháznak) neveznek, boldog szűz Mária
tiszteletére. A Névtelen krónikás leírásában rejlő, már igen sokszor
taglalt hibákat is figyelembe véve, mégis észlelnünk kell néhány olyan
igazságot, melyet tényként fogadhatunk el.
Anonymus Árpád-kori
királyi környezetben élő pap volt. Gestája írásakor számolnia kellett
kortársai, udvarbéli főurak, egyházi kollégái, felettesei és
tanítványai kritikájával. Ez pedig arra kényszerítene, hogy az
általánosan ismert tényekkel ellentétes adatokat ne írjon művébe.
Kitalált meséket tehát nem írhatott le. Amit megírt, annak - legalábbis
az akkori körülményeknek -, az akkori közfelfogásnak meg kellett
felelnie.
Így az Árpád-kori királyi székhely helyrajzi adatában nem tévedhetett, annak a valóságot kellett tükröznie.
Az a leírása tehát, hogy Árpád Attila székhelyén ütötte fel tanyáját és
ez lett az Árpád-kori Magyarország királyi székhelye, azt jelenti - és
minden bizonnyal az akkori felfogást tükrözi -, hogy a magyarság
fejedelmi udvara tényleg egy régi, jelentős városban, várban telepedett
le. Ezt a várat az akkori közvélemény kétségtelenül Attila várának
ismerte, ezt Anonymus többször is megírta. Ismert volt ennek a várnak az
általa szintén többször említett német neve, az Ecilburg is. Az a
tény, hogy többször említi a civitatem Athilae regis elnevezést, azt is
kétségtelenné teszi, hogy az az Ecilburg név Attila, a nagy hun
uralkodó emlékét idézi, és semmi esetre sem lehet az Aquincum- Acincum
kicsavart változata, mint ahogyan azt egyes régebbi szerzők az Ecilburg
elnevezésre magyarázták. Az Ecilburgu kifejezés, amit Anonymus
használ, vitathatatlanul Attila várát jelenti, mert a Niebelung-
énekben is ez az Etzilburg szerepel mint Attila vára, és az ebben
megénekelt, Attilával kapcsolatos vonatkozások bizonyossá teszik azt,
hogy ez az Etzilburg név nem valami régi városnév elferdítéséből
származik, hanem Attila székhelyét jelenti. A Niebelung- ének és az
Anonymus- gesta származási idejét figyelembe véve, ez az adat a kor
álláspontját tükrözi.
Anonymus tehát, mint láttuk, határozottan
állította, hogy a honfoglaló magyarok Attila székhelyére telepedtek. A
Névtelen Jegyző gestájának az Attila-város létezését igazoló
kitételeit nagymértékben alátámasztotta az a körülmény, hogy a másik
ismert középkori krónikásunk, Kézai Simon mester, aki a magyar királyi
udvar szolgálatában állott-szintúgy, mint Anonymus -, a XIII. századból
származó krónikájában igen határozottan állítja, hogy a magyar
királyok székhelye Attila városának helyén alakult ki.
A
Kézai-krónika a hunok történetét tárgyaló részében (II. fejezet 4.)
említi először Sicambriát olyan vonatkozásban, hogy a hunok ott keltek
át a Dunán. Később (III. fej. 4.) Buda megöletéséről szólva, a
következőket olvashatjuk: Eisenachból osztán, miután ott udvart tartott,
Ethele megindulván Sicambriába vonala, hol testvérét Budát tulajdon
kezével megölé, s testét a Dunába vetteté, azért, hogy míg ő a nyugati
részeken harcszolt, a közte és testvérei közt megállapított határon
uralkodásában túl ment vala, minthogy Sicambriát maga nevéről
neveztette. És mivel Ethele király a hunoknak és más népeknek
megparancsolta volt: hogy azt Ethele városának hívják: a németek a
tilalomtól félve azt Eczelburgnak nevezték; de a hunok azon tilalommal
keveset gondolva mint előbb mai napig is Ó-Budának hívják. - Majd az 5.
-ben: ...miután tehát ezeket így végezte, öt esztendeig folyvást
Sicambriáhan nyugodott, őrszemeit a világ négy része felé szétosztván.
Az ez ideig nagyrészt mesének tartott Attila-város kérdését vizsgálva, a következőket lehet megállapítani:
Priscos Rhetor leírásából kiindulva, eddig minden esetben azt a
megállapítást tették kutatóink, hogy Attila nyilvánvalóan sátorlakó
nomád volt, mert a régi görög szemtanú sátorban találta, és ebből a
környezetéből adott leírást. Még az is lehet igazság azonban, hogy
Attila táborban volt, amikor a Priscos-féle görög követséget fogadta,
valahol hadi úton vagy országjárás közben, így nem is láthatták valódi
székhelyét.
4. Szabó Károly fordítása; az eredeti Kézai- szövegben Ó-Buda Oubuda formában szerepel.
Ebből a tudósításból kiindulva elterjedt az a nyilvánvalóan téves
nézet, hogy Attila olyan barbár vezér volt, aki csak sátorban vagy
lóháton érezte jól magát. Nem vették figyelembe, hogy Attila
valószínűleg már európai születésű volt, hogy római ifjakkal együtt
nevelkedett, nevelői római tanárok voltak, és nyilvánvaló, hogy igényei
sem különböztek a római főúri igényektől, több nyelven beszélt, és
korának legműveltebb uralkodója volt.
Attila-város helyének holléte
mind mostanáig tisztázatlan kérdés maradt, pedig az Attila-várra utaló
adatok azt mutatják, hogy valószínűleg mégis volt összefüggés a hunok
vezérének székhelye és a honfoglaló magyarság elhelyezkedése, központi
helyének megválasztása között. Attila székhelyét hosszú évtizedeken
keresztül az Alföld síkságán képzelték e1 kutatóink. Priscos Rhetor
leírását, mely szerint Attila háza vagy palotája tiszta fából volt, úgy
értelmezték, hogy Attila városa, tanyája olyan helyen állt, ahol nem
volt kő. Ma ezt a feltevést kételkedve kell fogadnunk, mert ennek a
határozott megállapításnak ellentmondanak a legújabb kutatások.
Gerő László Magyarország várépítészete című műve igazolja, hogy a
Priscos-féle megjegyzés helytelen és téves következtetésekre vezetett.
Gerő László szerint az európai várépítésben kb. a hunok európai betörése
idejétől a XI-XII. századig két merőben ellentétes irányzat
uralkodott. Európa déli vidékein a várakat ebbe az időszakban is kőből
építették ugyan, az ott elterjedt antik hagyományok folytatásaként, de
északabbra, az északi népek építési kultúrájának hatására a várak fő
építőanyaga a fa volt. Joggal gondolhatunk tehát arra, hogy Priscos,
amikor Attila várába került, ott megcsodálta az általa még nem látott
faépítkezésű várat, és ezt írta meg feljegyzéseiben. A nagy hun vezér,
aki ismerte a meghódolt északi népek kényelmes favárait, valószínűleg
az akkor modernebb irányzatnak megfelelően, fából építtette székhelyén a
saját várát is, és ezt csodálta meg Priscos, aki egyébként azt is
megírta, hogy Attila fürdője pannóniai kőből készült. Ez a fürdő
feltehetően ugyanaz a melegvízfűrdő, amelyről azután Anonymus azt
írhatta, hogy Attila városa a felső hévvizek mellett volt.
Ez a
mondai alap lehetett oka annak, hogy ezt a fürdőt későbbi adatok
szerint Krimhild fürdőjének nevezték, és a Vetus- budai Szűz Mária
szigeti apácakolostor tulajdona volt. Még 1413-ban is a szigeti apácák
fürdőjeként szerepelt. Ezt azért lehet feltételezni, mert Mária királynő
1389-ben kelt oklevele szerint Krumhelt-ferdeje annak a pataknak a
neve volt, amely az Alba Ecclesiától folyt a Vetus budai klarissza
kolostor felé, s amely melegvizű patak volt. Ez a patak pedig ugyanaz,
melyet Anonymus említ gestájában, mint amely az Alba Ecclesiától, Árpád
temetkezési helyétől folyt le Attila városa felé.
Megállapítható tehát, hogy a régi Budán általánosan elterjedt tudat volt
az Attila-várossal való azonosság, s ennek nemcsak krónikás
bizonyítékai vannak, de az ennél erősebb bizonyító erejű helyi
hagyományok is ezt a kapcsolatot igazolják.
És Aquincum?
Mindez pedig rendkívül lényeges abból a szempontból, hogy a mai Óbuda
területén soha nyomát sem találták a régi leírásokban szereplő
Árpád-kori épületeknek, de nem találták meg az Anonymus és Kézai által
említett Attila-város építkezéseinek nyomait sem. A kérdéssel foglalkozó
tudományos kutatók szerint a régi krónikások bizonyosan Attila
építkezésének tartották az aquincumi régi római épületmaradványokat, és
azokról írtak, mint Attila alkotásairól. Ez azonban - mint látnunk kell
– túlzottan kényelmes és felületes vélemény volt, hiszen ha kissé
boncolgatják ezt a kérdést, rá kellett volna jönni, hogy az ott fekvő
régi épületmaradványoknak római eredetét nagyon jól ismerték a régi
krónikások is, hiszen Anonymus pontosan megírja gestájának I.
fejezetében, hogy Athila Pannóniában a rómaiak kiverése után a
felhévvizeknél királyi lakot épített magának, és az ott talált római
műveket megújíttatta és a várost hatalmas kőfallal vette körül.
Ebből látszik, hogy a kérdéses város római eredetét ismerték már a
XIII. század elején is, de tudtak és ismertek egy római építkezéseknél
frissebb, hatalmasabb építkezést is és kellett látniok még egy nyilván
jó állapotban lévő, hatalmas védőfalat is a város körül. Hogyan lehet
feltételezni ezek után azt, hogy a római épületmaradványok megmaradtak,
de a város állítólag hatalmas védőfal-rendszerének nyomát sem lehet már
a mai Óbudán megtalálni, pedig nyilvánvaló, hogy ez a fal későbbi
létesítmény volt? Ha pedig az a város, amelyről Anonymus és Kézai is,
mint Attila városáról írt, azonos lett volna a mai Óbudával vagy az
Aquincumnak ismert római várossal, akkor mégiscsak azt kellene
feltételeznünk, hogy a régebbi kőépítmények megmaradtak, de a későbbi,
hatalmas védőfal-építmény eltűnt. Ez így nem valószínű! A krónikák
adatai minden esetben cáfolják az eddigi feltevéseket Óbuda szerepét
illetően, mert leírásaikat egészen más környezetről adták. A
tapasztalatok azt mutatják, hogy a krónikaírók általában igazat írtak
saját korukról, és csak a sok száz évvel későbbi téves olvasás miatt
történhettek félreértések, mivel a környezet mindenütt megváltozott, és a
későbbi olvasó már nem értette meg a régi leírásokat. Nemcsak Aquincum
városa vált rommá Európa népvándorlási korszakában. A barbároknak a
római birodalom ellen intézett sok-sok támadása már Attila hunjainak
megérkezése előtt sok várost tüntetett el Pannóniában a föld színéről.
Például Aquincum elpusztulásának ideje elég pontosan megállapítható.
A régészek és történelemkutatók részletező munkáinak eredményei szerint
Aquincum a IV században pusztult el. Pusztulása látszólag teljes
lehetett, mert attól az időponttól Pannónia tartományi székhelye más
város volt, lakottsága ebben az időben jelentéktelen, felégetése után
csak a barbár germán törzsek átmeneti tanyahelye lett a hajdan dicső
kultúrhelység. Attila idejében mindenesetre rom volt, és abban az időben
a régészek megállapítása szerint semmiféle építkezés itt nem folyt.
Hunok települési nyomait itt egyáltalán nem találták, Attila városa
tehát semmi esetre sem lehetett a mai Óbuda vagy Aquincum területén. A
külföldi származású krónikák, útleírások stb., valamint Árpád-kori
krónikáink helyrajzi bizonyságát adják annak, hogy az ősi magyar
Budavár, Buda, Vetus- Buda Attila-város romjaira épült rá. A közvetlen
ráépítkezések és szoros kapcsolatok az Attila-városi romépületekkel a
régi adatok szerint nem vitathatók. Csemegi József szerint az óbudai
református templom telkén különböző időszakokban (1908-tól 1934-ig)
végzett több ásatás azt igazolja, hogy ezek az Óbuda területén talált
legrégibb római kor utáni építkezési nyomok sem lehettek a XIII. század
közepénél korábbi származású épület maradványai. A mai Óbuda területén
tehát nem állhatott olyan Árpád-kori helység, amilyen Buda volt
Anonymus és Kézai korában. Így nem téveszthették meg a római romok a
történetírókat: egyszerűen nem a mai Óbudáról, nem annak területéről
írtak!
Csemegi József Hol állott egykor az óbudai királyi vár? (1943)
Sokkal inkább valószínű, hogy a tévedés később történt, akkor, amikor a
XVIII. század közepén keresni kezdték az ősi magyar koronázó templom
romjait. A mai Budapest kőzetében előkerült római maradványok azt a
hitet keltették az akkori kutatókban, hogy azok a romok a magyar
királyok ősi városának, Vetus-Budának romjai, és azért keresték ezen a
területen Alba Ecclesiát, a királyi várat, Árpád sírját és az egész régi
magyar királyi Buda városát. Csak a látszat vezette a kutatókat akkor
erre a helyre.
Caspinus, Carolus Sigonius és Januarius Salinas
tudósítása szerint Attila városa a nagy hun vezér halála után, a 455.
évben, július vagy szeptember hónapban egy szörnyű, pusztító földrengés
áldozata lett. Ez a földrengés a tudósítások szerint a város nagy
részét eltemette, más része romba dőlt. Ez az adat nemcsak azt jelzi,
hogy Attila városa tényleg létezett az V században, hanem azt is
megmagyarázza, mi az oka annak, hogy a későbbi időkben nem szerepel
komolyabb formában, illetőleg hogy miért csak romjairól írnak a régi
krónikák. A 455. évben lezajlott nagy földrengés egyébként ténylegesen
szörnyű pusztítást végzett Pannóniában, hiszen ebben az évben dőlt
romba az akkor még gyönyörű Savaria is. Nagy Károly frank seregei az
avarokat egy nagy pannóniai erősségben, a legnagyobb és legerősebb avar
gyűrűben verték végzetesen tönkre, és rendkívül nagy arany- és
ékszerzsákmányra tettek szert. Minden valószínűség szerint ez az
erősség is ugyanaz a város volt, amelyet előzőleg Attila erősített meg,
s amelyet a földrengés pusztításai után az avarok magas töltéssel
vettek körül, és talán valamelyest rendbe is hoztak.
Kétségtelen, hogy a frank csapatok az akkori avar fővárosban aratták ezt
a döntő győzelmüket. Ezt bizonyítja a hatalmas kincs zsákmányolása és
az avar birodalom felbomlása a csata elvesztése után. Az avarok pedig
bizonyára egy előzőleg is létező várost választottak legfőbb
székhelyökül. Ezt igazolja az is, hogy Bonfini állítása szerint a régi
budai_ Bazilikát még Nagy Károly emeltette azon a helyen, ahol az avarok
feletti döntő győzelmet aratták. Bonfininek ezt az állítását a múlt
században sokan érthetetlennek minősítették csak azért, mert köztudomású
volt, hogy Nagy Károly frankjai sohasem vívtak csatákat a mai Buda
területén, miután idáig a frank csapatok nem jutottak el. Figyelembe
veendő ennél a kérdésnél, hogy tudományos megállapítások (Gárdonyi,
Hóman, Erdélyi, Györffy stb.) szerint Béta király Névtelen Jegyzője és
Kézai is egy régebbi Gesta alapján írták krónikájukat. Így
feltételezhető, hogy Attila városépítéséről és Attila városáról írt elég
részletes beszámolóik nem az aquincumi római romépületek láttán
kialakult helyi hagyomány alapján születettek, hanem a régi,
megbízhatóbb írott emlékek alapján, alapos meggondolás után íródtak.
A budai káptalan
A régi Buda történetéről a budai káptalan ismertebb története is adhat
tájékoztatást. A budai káptalan templomát a Képes Krónika szerint I.
István király kezdte építeni. Erről Gárdonyi Albert összefoglalója adja a
legvilágosabb képet. A középkori Óbudáról, - mely az 1241. évi
tatárjárásig csupán Buda néven volt ismeretes -, az ottani káptalannal
kapcsolatosan kapjuk első értesüléseinket. Az óbudai káptalan
alapításának története hazai krónikáink közül csupán a Képes Krónikában
maradt fen, melynek írója saját vallomása szerint régibb krónikákból
merítette adatait. A krónikaíró elmondja, hogy Szent István király a
legyőzött Sámuel bolgár fejedelemtől zsákmányolt kincsek
felhasználásával hatalmas templomot kezdett építtetni Péter és Pál
apostolok tiszteletére. A templom építése tehát az 1004-ben lezajlott
bolgár hadjárat után kezdődött. Szent István a templom építését
hadjáratai miatt nem tudta befejezni, a megkezdett munka befejezése
Szent Lászlóra maradt, aki - II. Géza király 1148-ban kelt oklevele
szerint - a budai káptalant és templomának fennmaradását adományokkal
biztosította. A XIV században született Képes Krónika adataitól
függetlenül a II. Boleszló uralkodása (1058-1080) alatt íródott lengyel
krónika is beszámol a Vetus- budai káptalani templom építéséről. A
lengyel krónika írója, aki II. Boleszláv király haláláig Magyarországon
tartózkodott királya kíséretében, azt írta krónikájában, hogy a
káptalani hatalmas templomot Szent István halála után a velencei Péter
kezdte építeni, de azt nem tudta befejezni. Ez az adat, melyet egy XI.
századbeli szemtanú írt le, mindenesetre azt jelenti, hogy Budán a
Péter-Pál székesegyház már állt 1080 körül. Az említett lengyel krónika
írója magyarországi tartózkodása alatt állandó kísérője volt királyának
és így több évig élt Szent László király udvarában. Rendkívül
figyelemreméltó, hogy ez a krónikaíró a magyar királyok otthonát leírva
azt nem Budának vagy Budavárának nevezi, hanem Bazoár-nak írja.
Ezt a krónikaíró semmi esetre sem vehette a Buda vagy Budavár
kiejtésből. A krónikás mint idegen tartózkodott a magyar király
udvarában, és az itt hallott neveket természetesen saját írásmódja
szerint írta le. Mégsem lehet feltételezni, hogy kiejtés és leírás
között ilyen - érthetetlen - különbség alakulhatott volna ki. Viszont a b
és v betű számtalan cseréjére gondolva (lásd pl. Bezprém = Veszprém), a
Bazoár szó nagyon megfelel a Vazvár, a magyarban bizonyosan Vasvár
szónak. Tekintettel arra, hogy Szent István, Szent László királyok
korszakában a királyi udvar Esztergom- Dömös környékén volt, ezt a
Vasvár nevű királyi várat csak itt lehet feltételezni, semmi esetre sem
lehet azonosítani a későbbi korokban a nyugati határvonalon jegyzett
Vasvárral. Vasvár helység vagy vár természetesen több volt a régi
Magyarország területén. A krónikaíró által említett Vasvár, Bazoár
azonban kétségtelenül az Esztergom környéki akkori királyi székhely neve
volt. Ez az a vár, amelyet lengyel krónika megírása után kb. 100 évvel
Anonymus már Buduvárnak írt.
Ofen = Pest = Kemence
Az ősi Budát németnyelvű krónikák, régi német írások minden esetben
Etzilburgnak nevezik, ugyanolyan következetességgel, mint a mai Budát
Ofen-nak. Az Ofen elnevezés pontos fordítása a Pest névnek. Pest
tulajdonképpen kemencét jelent, ilyen értelemben a Pest szót még ma is
használják egyes vidékeken és különösen egyes szakmákban. Ezt a kemence
értelmet fordították Ofen-nak a németek, akik már 1235-ben Ofen- nak
nevezték a mai Budát. Minden valószínűség szerint már akkor kialakult az
Alt- Ofen név a mai Óbudára vonatkoztatva. Óbudát a németség még ma is
Alt- Ofen-nak nevezi, és ezért bizonyosnak kell vennünk, hogy a
legrégibb Pest = Ofen elnevezésű helység a mai Óbuda volt. Tudományos
fejtegetések a régi téglaégető kemencékről származtatták ezt a nevet, és
nagyon logikusnak látszik, hogy az a terület a római korban, sőt a
kelták korában is a mai Pest-környék központja, legjobban és legrégebben
lakott területe volt. Az itt lévő tégla- és mészégető kemencék
lehettek a névadók. Miután a mai Buda és Óbuda neveként idegen
szövegekben mindig az Ofen név szerepelt, és mint láttuk, ez a
legrégibb írásos emlékeknél is megállapítható, fel lehet tételezni,
hogy az Ofen- Owen elnevezés még a kelta ősnevet jelzi.
Így
nincs okunk kételkedni abban, hogy a mai Óbuda legrégibb neve a kemence
= Pest = Ofen elnevezés. Amikor a keresztény seregek visszafoglalták a
törököktől a mai Budát, a németek Ofen felszabadítását ünnepelték, és
Buda hivatalos neve 1873-ig Ofen volt. A mai Óbuda igazi, régi neve
tehát Alt- Ofen, öreg-Pest, régi-Pest. Ugyanez a névösszeállítás
szerepel a XIII. századbeli oklevelekben, amikor a latin szövegben
Vetus- Pest, Antiqua- Pestet írtak. Létezett tehát egy ilyen elnevezésű
helység, és az csak a legrégibb Pest lehetett: Alt - Ofen, a mai
Óbuda. Az Alt- Ofen elnevezés ugyanazon időkben volt már használatos a
mai Óbuda neveként, amikor az igazi Buda, a régi Budavár minden német
szövegben Etzilburgnak neveztetett. Ez kétségtelenül igazolja, hogy a
mai Óbuda sohasem lehetett Etzilburg, sem az Attila-városnak ismert
Vetus- Buda, az ősi királyi Budavár. A nevek hagyományosságát is
figyelembe véve látnunk kell, hogy ebben a vonatkozásban nagyon
bizonytalannak tűnik a mai Óbuda~ Vetus Buda azonosság megvédése. A
kétely nélküli azonosítás régi elmélete végeredményben nem vált be, a
feltételezett hely nem azonos a régi Buda területével. Attila-város,
Etzilburg, Sicambria, Vetus- Buda a török uralom megszűnése óta
semmilyen formában nem került előtérbe, sem a hivatalos írásokban, sem
birtokperek megmaradt okleveleiben nem került említésre ezen a néven ez a
város. A régi elnevezések láthatólag eltűntek a köztudatból, és csak
ezek után alakult ki egy olyan elgondolás, hogy az a nagyfontosságú
helység, amely a régi Buda volt, azonos a mai Óbudával, német nevén Alt-
Ofennal.
Nyomozások Árpád sírja után
Így a régi
Árpád-kori Buda, Budavára épületeinek maradványait a mai Óbudán
kezdték keresni. Hogy mi volt az eredmény, erről valljon egyik
legkiválóbb Buda kutatónk, Bánfai- Szabó László, aki az Árpád-sír
kutatások eredményeit összefoglalva, egy tanulmányában a következőket
írta: (8) A múlt század negyvenes éveiben Horváth István lelkes
előadásai nyomán kezdenek az emberek Fehéregyháza kérdésével foglalkozni
s az egyetemi ifjúság Vasváry Pál buzdítására, - melyet az Akadémiának
1847-ben, a magyarországi műemlékek összeírására és megmentésére
vonatkozó felhívása tudományosan is alátámasztott -, 1848-ban több
kirándulást tett Óbudára, a földből itt-ott még kilátszó romok
felderítésére.
A forradalom és szabadságharc nagy eseményei
következtében a felbuzdulás ellanyhult, csupán Érdy János folytatja
1850 nyarán a kutatást Árpád sírjának megtalálására. Az elnyomatás
egész ideje alatt ugyanis a honszerző Árpád hamvait keresik azon
vélemény alapján, hogy Fehéregyháza és Árpád sírja egymástól el nem
választható, egymással ok és okozati összefüggéseiben levő kérdés.
`8. Bártfai- Szabó László: Miért nem találták neg eddig Árpád sírját? (tanulmány)
Kutatásai eredményét Érdy 1852. február 21-én nyilvános felolvasáson
mutatja be, amelynek váratlan eredménye lett: a rendőrség politikai
tűntetést látván a dologban, a további kutatásokat betiltotta.
A
közvélemény azonban nem nyugodott bele a kérdés ilyetén elintézésébe:
Buda város jogkönyvének nemrég (1845-ben) megjelent kiadásában ugyanis
szerepeltek Cronfeldt, Vibecz (Újbécs), Lacken, Ezelpurg, Alba ecclesia
kitételek, amelyekre nézve a szerkesztők nem tudtak kielégítő
magyarázatokat adni, sőt Salamon és Rómer vagy harminc évvel később
bevallották, hogy a jogkönyv néhány szakaszát nem értik meg. Az ásatások
pedig a főváros területén igen becses emlékeket hoznak felszínre: 1847
tavaszán, a Gellérthegyen találnak kirabolt római kősírt, Bugát Pál a
birtokán kiásott s kétségtelenül a szentlőrinci pálos kolostorból eredő
keresztény emléket mutat be az Akadémián, Óbudáról előkerül az
1845-ben talált Hipponarelief, mely az archeológusok figyelmét
Aquincumra irányítja. 1851-ben a kissingi pusztán egy boltozat szakad
be; Érdy János megnézi, s a Schwanfelder- nyaraló előtt, a mai
Árpád-forrás közelében levő kápolna romjaiban úgy véli, megtalálta
Fehéregyházat, amelynek felásására Thaly Kálmán, Nádasdy Ferenc gróf,
Gaal Ernő, Réső E. Sándor alapot gyűjtenek össze és 1860-ban külön
hajón, zenekarral mennek ki a munka elvégzésére. A romantikus
vállalkozást azonban a rendőrség újra megakadályozta.
Az így
elnyomott hazafias felbuzdulás most irodalmi téren keres teret a
kutatásra; kellő tudományos felkészültség nélküli, meddő
szómagyarázatokban kimerült viták folynak arról: hogyan kell Anonymus
szavait értelmezni, vajon Attila sírját is meg lehetne-e hamarosan
találni stb. Hogy a kutatás akkoriban milyen módon történt, „jellemző
eset” gyanánt idézem, hogy Réső E. Sándor, - aki nyelvészkedő
kísérleteivel többet ártott, mint használt a magyar történetírásnak -,
bevallja, hogy atyja halála után, pontosan 1860. május 29-én kezdett
foglalkozni Árpád sírjának keresésével. Két hét múlva kiment Óbudára...
az eső cseperegni kezdett, úgy mentünk be a református egyház udvarára s
ott az egyház kulcsát elkérve, a toronyba másztunk, én soká
nézdegéltem szét és egyszerre azon helyre mutatva, hol a Szent Pál-féle
zárda (most rokkant katonák háza) áll, - ezt jelöltem ki Árpád
sírjának... Hogy az első kutatók felfedezéseit nem vették komolyan - a
fenti, minden komolyságot nélkülöző módszertől eltekintve -, az okozta,
hogy ugyanazon kutató többször megváltozott nézeteit hasonló hévvel
igyekezett a közvéleményre ráerőszakolni. Réső pl. két esztendő múlva
szintén a Péterhegy táján ásatókhoz csatlakozott, Wekerle László pedig
háromszor változtatta meg véleményét ugyanazon adatok alapos
megvizsgálása után.
Hozzájárult mindehhez továbbá azon
napjainkig észrevehető nagy hiba, hogy fehéregyházat kiszakítva a többi
óbudai egyházi intézmény köréből, a helytörténet mellőzésével és kellő
okleveles adat összegyűjtése nélkül akarták megtalálni. Ez a
sajnálatos állapot nem változik meg 1879 után sem, amikor az Országos
Régészeti Társulat veszi a kezébe a további kutatásokat. Érdynek ama
lehetetlen érvelésével szemben, - pl. hogy a Péterhegynél fakadó meleg
forrás vizét kőmederben vezették be a városba -, senki nem tud
megfelelő ellenvetést támasztani s vagy másfél évtizeden át
megelégszenek a kutatók a helyi hagyományok szembetűnően téves
elnevezéseivel. Sikerrel jár Arányi Lajos tervezete is, hogy Buda
várának régi épületeit táblákkal jelöljék meg, - noha mint utólag
kitűnt, Rupp Jakab meghatározásaiba sok hiba csúszott -, ellenben pl.
Pest megye régi térképének, műemlékei összeírásának tervét elodázzák,
noha Römer még 1864-ben felhívja a főváros figyelmét a belvárosi templom
északi tornyára és egyéb keresztény műemlékeire is. A főváros
keresztény műemlékeinek kimerítő leírását s a városrészek fejlődésének
egységes képét várta a közvélemény Salamon Ferenc munkájától, amiben
köztudomásúlag csalatkozott.
Eltekintve attól, hogy a műben a
középkor anyaga jelentéktelen s inkább csak függelék gyanánt van a
munkához ragasztva, észrevette minden olvasója, hogy Salamon állításai a
középkort illetően bizonytalanok, Óbuda középkori életében egyenesen
tájékozatlan. Amikor Havas Rezső, a főváros által felállított bizottság
elnöke a munkához hozzáfog, nyomban megállapítja, hogy a hagyomány
Fehéregyházról a legkisebb nyomot sem tartotta meg, tehát okleveles
adatok után kell kutatni. De ezt nem teszi! Megelégszik Knauz Nándor
néhány - kétségtelenül igen becses - kivonatával, elfogadja és éveken
át makacsul védi Knauz ama nézetét, hogy Fehéregyház a mai Kiscell
helyén állott. Nem tud latinul, mégis oklevelek szövegeit hozza elő
bizonyságul, arra, hogy az általa feltalált 1355-iki, 1510-iki
oklevelek szövegeiben eltérések vannak. Hogy egyik-másik kétes eredetű
lehet, arra gondolni sem mer. Tíz évi kutatás után is azon panaszkodik,
hogy nem talál a kérdésre új okleveles bizonyítékot. Így történik,
hogy az adatok mérlegelésében néha tarthatatlan eredményekre jut, pl.
hogy a magyar királyok 1390-ig, a visegrádi évektől eltekintve, mindig
Óbudán laktak; nyelvészeti nézetei, történeti ismeretei jobbára
elavultak. Viszont érdeméül kell betudnunk azt, hogy határozottan
kimondja: Fehéregyházát csak Óbudán lehet keresni, a mai Bécsi út, az
egykori magna via Strigoniensis mellett.
Akkor már ti. az
országnak vagy hat helyén keresték mások Alba Marfiát. Amikor a főváros
1882-ben ismét kiutalja az ásatásokra szánt összeget, hangsúlyozza:
igyekezzék a bizottság - melyet Thallóczyval, Salamonnal, Zichy Jenő
gróffal és Kaas Ivor báróval egészítenek ki -, Fehéregyházát
megkeresni. Úgy tudom, a bizottság együttes munkája amellett, hogy a
levéltári kutatásokat megkezdi, főként abban merül kí, hogy megpróbálja
Óbuda határát az 1355-í oklevél és régi térképek alapján megjárni, de
ez nem sikerül. Viszont Havas tekintélye oly nagy, hogy a Pulszky-
emlékkönyvben (1884) Torma Károly csak vagylagosan következtet:
Fehéregyháza vagy Kiscellben, vagy a Radl-malom környékén volt. Ugyanott
Wekerle László, a kérdésnek akkor felmerült új kutatója, csak annyit
mond: a kolostor és a templom völgyben nem állhatott, csak hegyoldalon.
Havas érezvén azt, hogy a közvéleményt 1882. november 14-én tartott
előadásával sem tudta meggyőzni arról, hogy Fehéregyháza Kiscellben
volt, itt-ott ásatott még, de néhány év múlva a kérdést véglegesen
elejtette.
Idevágó utolsó előterjesztésében arra kéri a
fővárost: hozassa az ezredéves ünnepekre rendbe Kíscellt, létesítsen
Árpád-szeretetházat. Amikor Wekerle László tanfelügyelő tanulmányával
(1885-ben) azt bizonygatja, hogy Fehéregyháza a meleg forrástól (a mai
Radl- malomtól északra állott, kevés. hitelre talál, mert előbb a
Kapucinus-hegyen kereste azt. A Viktória téglagyár területén időközben
teljesen kiássák nemcsak a templom, de a melléépült kolostor alapjait
is. A felmerült vitában Henszlmann ezeket XIV századi épületnek és
apácakolostornak tartja, Némethy Lajos, aki az egyetlen szemtanú volt a
harmadik ásatásnál, egyenesen klarissza kolostornak véli és
csatlakozik Toldt Titusz nézetéhez, hogy Fehéregyház a Radl-malom
feletti magaslaton volt. Rómer szintén azt a véleményt vallja, hogy a
Viktória-téglagyári templom nem lehet Alba Mária egyháza. A közvélemény
most már valóban nem tudhatta, kinek van igaza? Havas meghalt, Toldt
Titusz kiesett a vitatkozók közül, mert az ő általa jelölt helyen mit
sem találtak. Wekerle utóbb (1907-ben) ugyan erős érvekkel vitatta,
hogy a Viktória-gyári templom Fehéregyháza, de nem hitték el neki.
A kutatást az Óbuda felé menő Magna Via felásásával önálló irányból
kezdte meg Hetényi Imre, aki Fehéregyháza fekvésének helyét hozzávetőleg
szintén a Viktória téglagyárban mutatta ki, de anyagi támogatás
hiányában ez is félbeszakadt. A helyzet tehát a millenáris években az
volt, hogy Fehéregyháza helyét nem tudta megjelölni senki, viszont
kiástak egy igen korai templomot és kolostort, amelynek rendeltetését
senki sem tudta megmondani. A megoldáshoz nagy lépéssel közelebb vitte a
tudományt a klarisszák kolostorának és templomának kiásása 1908-ban a
mai óbudai kálvinista templom mellett. Ezután már csak két eshetőség
maradt: a Viktória téglagyárban kiásott templom és kolostor vagy a
pálosoké -, s akkor azonos a keresett Fehéregyházzal -, vagy a ferences
rendieké volt. Minthogy az adatokból az tűnik ki, amit a bemutatott,
1760 körül készült hivatalos térkép is igazol, hogy a ferencrendiek
kolostora a Flórián-téren állott, így tehát egyéb okok mellett ez a
lehetőség is megszűnt, mert e három kolostoron kívül több a középkorban
Óbudán nem volt. A felhévízi lovagoknak tudvalevőleg csak kórháza volt
Óbudán, se rendháza, se temploma nincs. A kutatásokat, mint láttuk, sok
hazafiúi hevület mozgatta.
A romantikus felbuzdulások jó
lendületet adtak a régi Buda felkutatása ügyének, de nagyon
eltérítették a realitástól és a tudományos vonaltól. Ezekben az időkben
a régi Buda épületeinek keresése közben olyan teóriák rögződtek meg a
köztudatban, melyek később - amikor már a szakképzett régészet vette át
a kutatások irányítását - maradandóan hatoltak a tudományos
kutatásokra is.
Az ősi Buda holléte után folytatott kutatások
eredménytelensége elszomorító volt, de a régi város létezését olyan sok
megbízható adat igazolta, hogy a kutatásokat abbahagyni nem lehetett.
Sajnos, a régi tévedéseket nem ismerték fel, és ennek következtében
továbbra is a mai Óbudát tartották a régi Buda utódjának. Ezt a téves
szemléletet természetesen nem a mai kutatók alakították ki, hanem a
hosszú évtizedek óta törvényszerűen elfogadott álláspont, hogy Vetus-
Buda a mai Óbuda területén volt.
Ezt még az osztrák elnyomás éveiben állapították meg, feltehetően az akkor uralkodó szempontok szerint.
Nyilvánvaló, hogy Katona Istvánnak az a meggondolása, hogy Árpád sírját
a mai Óbudán feltételezze, az akkori idők tájékozatlanságában
gyökeredzik. 1790 körül még sok helyen igen bizonytalanok voltak a
helységnevek, mert sok régi lakott hely elnéptelenedett, neve a török
uralom alatt feledésbe ment. Az adóösszeírások adatszolgáltatása szerint
1696-ban Esztergom vármegyében csak 7 adózó portát jegyeztek fel,
holott a megyében 1494-ben még 1322 adózó portát tartottak nyilván.
Acsády Ignác szerint az 1690 évi népösszeírás alkalmával az egyesített
hatalmas Pest- Pilis- Solt vármegyében összesen csak 85 lakott hely
maradt. Az elhagyott helyek közül sok már nemzedékek óta hosszú
évtizedekkel azelőtt kipusztult.
Ezt bizonyítja az a tény, hogy az összeírásnál ige sok helység (puszta) nevét nem tudta senki.
Maguk a törökök már a XVII. század elején nagyobbára kiirtottnak hitték
az ország lakosságát, s amikor 1605-ben Bocskai István fejedelem
néhány ezer főnyi seregével a budai basát meglátogatni Pest alá
érkezett, a törökök csodálkozva nézték a nagy magyar hadat, fölemlítve:
azt hitték, hogy egész Magyarországon mindössze sincs ennyi ember.
A török uralom utáni időkben a győzedelmes osztrák császárság úgy
tekintette Magyarországot, mint az osztrákok, a németség
legtermészetesebb terjeszkedési területét. Ennek a gondolatnak hívei
természetesen igyekeztek minden nyomát eltüntetni annak, hogy
Magyarország esetleg az osztrákokénál is magasabb rendű kultúrával
rendelkezhetett valaha. Elnyomtak, pusztítottak minden fellángoló magyar
kultúrtörekvést. Már Lipót császár a jelentősebb várak
felrobbantásával, lerombolásával megkezdte a régi kultúrépítkezések
javának pusztítását. Először még a törökök esetleges újabb foglalásainak
meggátlása volt a felhozott ok, később, a Rákóczi szabadságharc
leverése után, az újabb ellenállási gócok megelőzésének ürügyével
pusztították a régi magyar kultúrmaradványokat, majd az 1848-as
szabadságharc is újabb alkalom volt erre. Jogosan tételezhetjük fel
tehát, hogy Buda várának visszafoglalásától a kiegyezésig az osztrákok
tervszerűen pusztították a régi magyar kultúrára utaló nyomokat.
Sok
mindent romboltak le a tatárok és a törökök is, de a planírozást, a
nyomok teljes eltüntetésének befejező műveleteit az osztrákok végezték.
Adatok szólnak arról, hogy az ősi Buda nyomait a törökök tüntették el,
hogy földdel egyenlővé tették a helyét is, de az, hogy e régi királyi
vár és város helyét a mai Óbuda területén kellett máig is keresni, hogy a
régi kultúrközpont valódi helyét a nép tudatából kiölték, ez már a
magasabb rendű osztrák ténykedés eredménye kell legyen. Erre a
céltudatos osztrák törekvéseknek bőven volt ideje az említett kor
kétszáz éve alatt.
A filoxéria vész ami a szölőket elpusztította, a még alapjaiban létező romváros teljes széthordását eredményezte. Az embereknek más megélhetési forrás után kellett néznie és erre a kövek adták a megoldást. Ezért van minden (utakon is elérhető közelségben) a Pilisben kőbánya, az egykori épületek helyén.
A Schönwísner-korszak
A legutolsó évtizedekben a mai Óbuda területén folytatott ásatások a
római korszakról bő tájékoztatást adtak. Így a kutatók körében
tökéletesen igazolódott Schöenwisner 1778-ban megjelent könyvének
megállapítása, mely szerint az Alt-Ofen területén előkerült, római
korból származó feliratos kövek és romok, az Aquíncum nevű római kori
város maradványai. Schöenwisner életművének egyik döntő állomása volt
Óbuda és Aquincum azonosítása. Azért jelentett új korszakot ez, mert az a
törvényszerűen megállapított tény, hogy a mai Óbuda területén a római
korban Aquincum volt, sok régebben fel- feltörő kérdést látszólag
véglegesen lezárt. Akkoriban már a mai Óbuda területén keresték az
Árpádok korában ragyogó budai királyi várat, a környezetében valamikor
létező középkori várost és maradványait, Fehéregyházát stb. A mai Budát a
török utáni időkben beözönlő németség Ofen néven ismerte meg. A
szomszédos Alt- Ofen neve igazolta, hogy az ősi Buda csak ott
létezhetett. A nagyrészt németül gondolkodó felső osztály nem vette
észre az itt nagyon régen feledésbe ment Pest-név azonosát ebben: az
Ofen-ban. Az az elgondolás tehát, hogy Alt- Ofen= Óbuda rejti magában a
régi; királyi székhely romjait, egészen logikusnak tűnt. Egy súlyos
akadálya volt még az azonosításnak, éspedig az, hogy a régi írások
szerint az ősi Buda Attila városának területén feküdt, mely várost a
rómaiak idejében Sicambriának neveztek.
9. ACSÁDY IGNÁC: Magyarország Budavár visszafoglalásának korában. Bp. 1886. 31. o.
10. SCHOENWISNER: De ruderibus laconici caldarüqve Romani. Buda, 1778.
Kézai Simon krónikájában már ezt a nevet említi, mint Attila városát,
de más adatok is jelzik, hogy a magyar királyváros római kori nevét az
Árpád-korban Sicambriának ismerték. Mutatja ezt Albericus tudósítása,
aki szintén írt Sicambriáról. Ezután mind a magyar krónikákban, mind a
középkori oklevelekben sorozatosan szerepel a Sicambria név, mint Buda
régi neve.
Rupp említ egy oklevelet 1376-tól, Gárdonyi 1516-ból,
amelyekben Sicambria mint Vetus-Buda régebbi elnevezése szerepel.
Bártfai-Szabó László egy San Marco- könyvtárbeli kódex szövegéből idézi
a Sicambria nevet az akkori magyar fővárosnak, Vetus- Budának, Attila
városának neveként. Ha hozzátesszük ehhez, hogy Oláh Miklós a XVI.
század közepén is még Sicambriának írja ezt a területet, amelyen a
Vetus- budai Alba Ecclesia állt, akkor láthatjuk, hogy a Sicambria név
hosszú évszázadokon keresztül ismert neve volt a régi Budának. Ezt a
Sicambria nevet véglegesen igazolta Bonfani közlése, aki művében azt
állította, hogy: Óbuda (értsd: Vetus- Buda - N.P) fölött a Duna
ugyanazon partján látni még egy igen régi város nyomait, melynek falai
messze terjedtek. Újabb korbeliek Sicambriának tartják, a
sicamberekről, Germania távoli népéről, mert nevét a germaniai sicamber
legiöról vette, melynek mellékneve adjutrix volt. Mikor Ó-Buda
területén Mátyás az ő feleségének Beatrixnak egy palotát építtetett -
folytatja Bonfani - az alap ásása kőiben egy feliratos kőre bukkantak.
Erről ezeket olvasták le: Az Ide Őrségül Elhelyezett Sicamberek Légiója
Várost Épített, Melyet Nevéről Sicambriának Nevezett.... (Salamon
Ferenc: Buda-Pest története. Bp. 1885. 88. old.) Bonfininek ez az
állítása, hogy feliratos kő igazolta az ősi Buda Sicambria nevét,
rengeteg problémát vetett fel a XVIII. században, amikor már kialakult
az a nézet, hogy a mai Óbuda neve
OtthoniMunka.info
A honlap ára 78 500 helyett MOST 0 Ft.
Honlapkészítés ingyen:
Ez a weblapszerkesztő alkalmas
ingyen weboldal,
ingyen honlap készítés...
Weblap látogatottság számláló:
Mai: 84
Tegnapi: 453
Heti: 2 751
Havi: 14 063
Össz.: 456 620
Látogatottság növelés
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!