Árulkodó testbeszéd

 
A test minden mozdulása – avagy mozdulatlansága –
nemcsak a fizikai adottságok függvénye, hanem legalább annyira a lelki 
beállítottságé is. 
Az emberi mozdulatok és gesztusok hűségesebben 
tudósítanak az érzelmekről, barátságról, szerelemről, gyűlöletről, 
féltékenységről, érdektelenségről, mint a kimondott szavak. 
A beszéd 
ugyanis többnyire a gondolat, a gondolkodás, tehát az akarat szülötte.
 Ezért lehet hamis, ha valaki így akarja.
Már
 több kötetre rúg a szakirodalom, ami ezzel a témával foglalkozik. Mert 
bármilyen egyszerű is a rejtett testbeszéd felfedezése, annyira nem 
egyszerű az értelmezése, megfejtése. Már csak azért sem, mert éppen 
azok, akiknek van mit takargatniuk, szántszándékkal meg is próbálják 
álcázni érzéseiket, igyekeznek felerősíteni hiányzó erényeik látszatát. 
(Aligha akad olyan ember, aki szívesen mutatkozik olyannak, amilyen. 
Mindenki megpróbál jó, sőt jobb színben feltüntetni magát az 
átlagosnál.)
Diana hercegnő teste is beszédes volt. Egy angol viselkedéskutató
 már akkor kimondta, hogy Diana hercegnő és Károly elhidegült,

amikor a 
világ felé még mosolygós arcukat mutatták. Bejelentésére felhördült a 
család, és persze a közvélemény is. Erre az addig halk szavú tudós 
feltárta a testbeszéd szókimondó tényeit, amelyeket a pár nyilvánosság 
előtt zajló életéről készült fényképek, film- és televízió-felvételek 
dokumentáltak és őriztek meg.
Ezeket tanulmányozva a laikusnak is szemet szúrhatott volna, hogy már a 
házasság harmadik évében megszaporodtak Diana részéről az 
elbizonytalanodásra utaló jelek, gesztusok: mint például a férjéről való
 megfeledkezés, vagy hogy gyakran nyúlt a nyakékéhez, babrált a 
fülbevalóján.
 
Négy év után pedig már valóságos összhangnélküliség lett úrrá 
kapcsolatukon. Már nem nyújtotta meg a lépteit, hogy egyszerre léphessen
 a férjével, gyakran ráncolt a homlokát, sohasem mosolygott. S főleg úgy
 szólt Károlyhoz, hogy közben nem fordította felé a tekintetét, 
összeszorította az ajkát. Ha pedig őt hallgatta, máshová nézett, új pózt
 vett fel a keze-karja, gyakran a háta mögött kulcsolta össze a kezét, 
és túl gyakran szökött könny a szemébe. 
 
 
Károly mozdulatai hasonló elhidegülésről árulkodtak. Egymás 
mellett ülve a könyökét kifordította a felesége felé. A legnagyobb adu 
azonban a az volt a viselkedés-tudós kezében, hogy Diana és Károly már 
nem lélegeznek együtt, egyszerre, holott ez a szerelmesek esetében 
hétköznapi gyakorlat. 
A mozdulatok kódja összetett
Ha nem lélegzik veled együtt a 
szerelmesed, erős gyanúval élhetsz az érzelmei őszinteségét illetően!
 De
 még tovább menve: a mimika és a gesztus átragadása felerősíti a 
beleérző képességet.
 Ezért olvasnak biztonsággal és tévedhetetlenül 
egymás lelkében a szerelmesek, anélkül, hogy egy szó elhagyná az 
ajkukat.
Az egyes 
jeleket össze kell vetni a többivel, a sorozatos állítások, tagadások 
útján hámozható csak ki az igazság.
 Ami ugyanis az egyik esetben a 
többiekkel összevetve igaz, a másik vonalkódozásban hamis. Népenként, 
földrészenként ugyanis jelentős eltérés tapasztalható a viselkedés, az 
elvárás, a gesztusok tekintetében is. 
A hüvelykujj például évezredek óta a hatalom és a tekintély jele, a 
római gladiátornak az életet vagy a halált jelentette a fölfelé vagy 
lefelé mutató hüvelyk.
 De jelezhet ez az ujj felsőbbrendűséget 
önkéntelenül is. Például, amikor zsebre tett kéz esetén kikandikál a 
zsebből. Károly herceg egyik kedvenc póza ez. Munkahelyen a főnök járkál
 ebben a pózban – beosztottak közül azonban senki nem merészelne így 
állni a főnöke előtt.
Gyakori mozdulatokA „fölfelé pillantás” – kislányos 
szokás lehajtott fejjel felpillantani a felnőttekre. Diana hercegnő 
művészi szinten gyakorolta a leszegett áll, fölfelé pillantó szem, 
félrebillent fej gesztuskompozícióját.
 Ez a gyermeki gesztus milliók 
apai-anyai ösztönét mozgatta meg, vagyis az emberek együttérzését 
váltotta ki. 
Az oldalpillantás:
 többféle jelentést hordozhat: érdeklődést, bizonytalanságot, de ellenséges érzelmeket is,
 attól függően milyen más mozdulatok kísérik. A szemmozgás egyébként 
elárulja, mire koncentrál az agy. 
 Ha oldalt, de picit fölfelé néz 
valaki, az valamilyen képet próbál felidézni, ha vízszintesen pillant 
oldalra, akkor hangélményre próbál visszaemlékezni. A jobbra lefelé 
pillantás érzésekre, a balra lefelé néző pedig gondolatokra koncentrál. 
A gallérhúzogatás hazugságra vall. Desmond Morris észlelte az 
elsők között, hogy a hazugságnak „melléktünetei” vannak. Az érzékeny 
arc- és nyakbőrön csiklandozó, viszkető érzéssel jár, a vérnyomás 
megemelkedik, kimelegszik,ezért nyúl automatikusan a gallérjához az, aki
 nem az igazat mondja. 
Az ujjak vagy a lábfej mozgásának frekvenciája arányos a türelmetlenség fokával. Minél szaporábban dobol valaki, annál türelmetlenebb. 
Az áll simogatása döntéshozatalra utal. Ha valakihez nehéz 
kéréssel, kérdéssel fordulunk, vagy bírálatára várunk, érdemes 
odafigyelni a mozdulataira. Ha az áll simogatása után összefonja a 
karját, keresztbe teszi a lábát, hátradől a széken, alighanem nemet mond
 (de legalább is tagadásra gondol). Ha viszont az állsimogatás után 
előredől, karját széttárja, jó eséllyel számíthatunk az igenre. 
Érintés: ha valakinek vagy valaminek nekidőlünk, azt jelezzük, 
hogy jogot formálunk az illető személyre vagy tárgyra. De lehet a 
megfélemlítés eszközei is, ha ez a személy vagy tárgy már valakié. De 
hasonló birtoklási mozdulat az is, amikor az asszony láthatatlan pihéket
 kezd szedegetni a párja zakójáról, így jelzi a többi nőnek: ez a férfi 
foglalt! 
A láb
 is sokat elárul rólunk. Aki vigyázállásban hallgatja 
szavainkat, azt aligha tudtuk felvillanyozni mondandónkkal. Ez ugyanis 
egy érzelmileg közömbös testhelyzet. A terpeszállás „ágyékmutogatás”, 
férfigesztus (szinte nincs olyan film, amiben a keményfiúk ne így 
állnának meg vetélytársukkal szemben!). 
A lábkeresztezés – és az 
összefont kar – társaságban a kívülállást, a távolságtartást jelzi. 
Népenként változó
A nonverbális jelek, gesztusok, arckifejezések, a kommunikáció 
kezdeményezése és lezárása akár konfliktushoz is vezethet, ha nem tudod,
 ki hogyan fogja értelmezni azokat saját szokásai alapján. Érdemes tehát
 tudakozódni, utána olvasni, és jó tisztában lenni az árnyalatnyi 
különbségekkel is, mielőtt az ember utazik, vagy multikulturális 
környezetbe kerül például munkája révén.
Forrás: Astronet.hu
Szerk.: Szathmáry Olga Ottilia
            
 
Kommentáld!