Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Húsvéthoz kapcsolódva pünkösd is mozgóünnep, amely május 10-e és június 13-a közé esik. Az ünnep elnevezése a görög pentekosztész, azaz "ötvenedik" szóból származik, ugyanis ez az ünnep a húsvét utáni 50. napon kezdődik.
A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény
ünnep, amelyen a kereszténység a Szentlélek kiáradásának emlékét ünnepli
meg. A Szentlélek az Atya és a Fiú kölcsönös szeretetének végpontja,
áradása; ez a kiáradás. A Szentlélek (görögül pneuma, latinul Spiritus
Sanctus) ezen a napon áradt ki Jézus tanítványaira, az apostolokra, és
ezzel a napot új tartalommal töltötte meg a keresztények számára:
„És
mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának.
És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek
zendülése, és eltelé az egész házat, a hol ülnek vala. És megjelentek
előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül. És megtelének
mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, a mint a
Lélek adta nékik szólniok.” – Apostolok cselekedetei 2. fejezet,
Károlyi-biblia
A pünkösd a sínai szövetség ünnepe volt a
zsidóknál Krisztus korában. Akkor a jelei a szélzúgás és tűz volt, Isten
jelenlétének, kegyelem kiáradásának jelei. Az Újszövetség előjeleit a
próféták mondták ki az Ószövetségben, Krisztus születése előtt: "Új
szövetséget kötök veletek...akkor majd...új szívet adok nektek és új
lelket oltok belétek...Az én Lelkemet oltom belétek..."(Ez. 36,25-27;
11,19; Jer. 31,31k). Keresztelő János is jövendölt. (Jézus) majd
"Szentlélekkel és tűzzel fog benneteket megkeresztelni" Jézus Keresztelő
Jánosnál keresztelkedett meg, és rögtön utána galamb szállt Jézusra.
Ezért a a katolikus ikonográfiában a Szentlélek jele a galamb. A
katolikus pünkösdi ünnep tárgya a húsvéti misztérium beteljesedése: a
Szentlélek eljövetele, ajándékainak kiáradása, az új törvény és az
Egyház születésnapja. 1956-ig vigíliája, 1969-ig oktávája is volt, a
húsvéti idő a pünkösdöt követő szombattal ért véget. 1969-től pünkösd
hétfője már az évközi időhöz tartozik.
A történet szerint
Krisztus mennybemenetele után az apostolok, Mária és a legközelebbi
tanítványok közösen ünnepelték pünkösdöt. Hirtelen hatalmas szél támadt,
amely betöltötte az egész házat, ahol összegyűltek. Majd lángnyelvek
jelentek meg, melyet szétoszlottak és leszálltak mindegyikükre:
megteltek Szentlélekkel. Ezután különféle nyelveken kezdtek el beszélni,
ahogy a Lélek adta neki, hogy szóljanak. A Jeruzsálemben tartózkodók
meglepve tapasztalták, hogy amit az apostolok mondanak, ki-ki a maga
nyelvén megérti. Előállott Szent Péter és prédikálni kezdett. Sokan
megértették beszédét, és belőlük alakultak az első keresztény
gyülekezetek. A pünkösdöt tehát az egyház születésnapja is ünneplik.
Bár
pünkösdöt ünnepként csak a II. században említik ókori keresztény írók
(Tertullianus, Órigenész), ünneplése egyidős az egyházzal, tehát az
apostolok idejéből való. A bérmálás szentségét hagyományosan pünkösd
ünnepétől kezdve szokás kiszolgáltatni a római katolikus egyházban. Az
ünnepről május hónapot pünkösd havának is nevezik.
Magyar népszokások, jelképek
A
magyar pünkösdi szokásokban a keresztény szokások keveredtek az ősi,
pogány szokásokkal, a már meglévő pogány hagyományokra épültek rá a
keresztény elemek, és olvadtak össze egy ünneppé. A magyar kultúrában
több szokás kötődik a pünkösdhöz, több elemük tehát a kereszténység
előtti időkbe nyúlik vissza. Visszavezethető a római floráliákra: a
floráliák olyan tavaszt köszöntő ünnepi alkalmak voltak, amikor Flora
istennőt, a növényvilág és a virágok (tágabb értelemben a termékenység)
istennőjét köszöntötték. Az istennő görög nevén Khlóris, azaz Zöldellő,
Viruló.
A középkorban a Szentlélek eljövetelét megelőző szél
zúgását kürtökkel, harsonákkal utánozták. A lángnyelveket égő kócok
jelképezték, melyeket a templom padlásáról eresztettek alá a hívek közé.
Pünkösd
szombatja is félig ünnep volt. A múlt században ezen a napon még
általános volt hajnalban, a Tiszában való fürdés, hogy elkerülje a
fürdőzőt minden betegség. A lányok is megfürödtek ilyenkor a Tiszában.
Se menet, se jövet, se fürdés közben egy szót sem szóltak, abban a
hitben, hogy így nem fog rajtuk semmiféle rontás.
Májusfa: A
magyar nyelvterület nagy részén hagyományosan a május elsejére virradó
éjszaka állítottak májusfát. Másik jeles alkalma pünkösd volt. A május
elsején állított fákat sokfelé pünkösdkor bontották le. A májusfa, a
zöld ág a természet megújhodásának a szimbóluma, és legtöbb esetben az
udvarlási szándék bizonyítéka, szerelmi ajándék is. A májusfát csoportba
szerveződve állították a legények a lányoknak, akiknek ez nagy
megtiszteltetés volt. Magas, sudár fák voltak erre alkalmasak, melyeket a
kerítésoszlophoz rögzítettek éjjel vagy kora hajnalban. Általában
színes szalagokkal, étellel-itallal is díszítették. Általában az udvarló
legény vezetésével állították a fát, de egyes területeken a legények a
rokon lányoknak is állítottak fát. Gyakran a közösségeknek is volt egy
közös fája, aminek a kidöntését ünnepély, és táncmulatság kísérte.
Pünkösdi
király: Az évelő pünkösdi rózsa vagy kerti bazsarózsa a föld alatt
gyöktörzset fejleszt, amelyből 40-80 cm magas fényes, összetett levelek
és mélybordó, piros, rózsaszínű vagy fehér, illatos virágok fejlődnek. A
középkor óta ismert szokás, ekkor ügyességi versenyen (tuskócipelés,
karikába dobás) kiválasztották a megfelelő legényt, aki később a
többieket vezethette, továbbá a pünkösdi király minden lakodalomba,
mulatságra, ünnepségre hivatalos volt, a kocsmákban ingyen ihatott, a
fogyasztását a közösség fizette ki később. Ez a tisztség egy hétig, de
akár egy évig is tartott. Gyakran ez alkalomból avatták fel a
legényeket, akik ezentúl udvarolhattak, kocsmázhattak.
Tavaszköszöntés:
Már kora hajnalban az ablakokba, vagy a ház kerítés-lécei közé tűznek
zöld ágakat, virágokat (bodzát, pünkösdi rózsát, jázmint) azért, hogy
nehogy belecsapjon a házba a villám. Néhol a lányos házakra tettek ki
zöld ágakat.
Pünkösdi királynéjárás: Eredetileg 4 nagyobb lány
(később több) körbevisz a faluban egy ötödiket. Ő a legkisebb, a
legszebb. Énekelnek, és jókívánságokat ismételgetnek. Megálltak az
udvarokon, majd a pünkösdi királyné feje fölé kendőt feszítettek ki,
vagy letakarták őt fátyollal. Énekeltek, közben körbejárták a királynét,
a végén pedig felemelték, s termékenységvarázsló mondókákat mondtak. Az
énekek és a mondókák végén ajándékot kaptak. A Dunántúlon jellemző
termékenységvarázslással összekötött szokás később adománygyűjtéssel
párosult.
Pünkösdölés: Ekkor pünkösdi király és királyné párost a
kíséretével jelenítettek meg, de volt, ahol lakodalmi menetet
menyasszonnyal és vőlegénnyel. Ez a szokás hasonló a pünkösdi
királynéjáráshoz, de ez elsősorban adománygyűjtésre szolgált. A
gyerekek, vagy fiatalok csapata énekelve, táncolva végigjárta a falut, s
adományt gyűjtött.
Törökbasázás, borzakirály, rabjárás:
Nyugat-Magyarország egyes vidékein voltak jellemzőek pünkösdkor. Egy
kisfiút szalmával kitömött nadrágba öltöztettek társai, török basát
utánozva. Házról házra kísérték, az udvarokon pedig pálcával ütötték,
hogy ugráljon. Pénzt és tojást kaptak cserébe. A pünkösdi rabjárók
szintén fiúk, akik a lábuknál összeláncolva mennek a lányokhoz körbe a
faluban, azzal a kéréssel, hogy „Segéljék ezeket a szegény
katonarabokat.” Persze, ők is ajándékokkal térnek haza.
A borzajárás során körbekísérnek a falun egy fiút, akin bodzából készített köpeny van. Házról házra járnak.
Csíksomlyói
búcsú: Az egyik legfontosabb magyar Mária-kegyhely Csíksomlyón
található. A csíksomlyói búcsú hagyománya a 15. századból maradt fenn az
első írásos emlék, amely beszámol a pünkösdi zarándoklatról. A
katolikus hívek pünkösdszombatra érkeztek meg a csíksomlyói
kegytemplomhoz, majd mise után felvonultak a két Somlyó-hegy közé. A
népszokás ma is élő hagyomány, a csíksomlyói búcsú a magyarság egyetemes
találkozóhelyévé nőtte ki magát.
Pünkösd jelképei, Pünkösd
ételei: Néhol már ősszel koszorúba font gesztenyét tesznek a verembe,
hogy pünkösdkor a ház előtt vagy az utcán fogyasszák el. A Pünkösd
hagyományos étele a rántott csirke és az idei liba uborkasalátával.
Juhtartó gazdáknál szokásos a pünkösdi bárányból való ételek készítése:
báránysült, báránypaprikás. Egyes helyeken édes tésztákat ettek, hogy
sárga legyen a kender, a tésztákat friss gyümölccsel - eperrel,
cseresznyével - töltötték meg.
- Pünkösdi rózsa: pünkösdi rózsát
szoktak a mosdóvízbe szórni, hogy egészségesek legyenek. A legények
pünkösdi rózsát tettek annak a lánynak az ablakába, akinek udvarolni
akartak.
- Fehér galamb: a templomban sok helyen a Szentlélek jelképeként fehér galambokat engedtek szabadon.
-
Zöld ág: nyírfaágat, gyümölcságat, bodzát tettek pünkösdkor a házakra,
az istállókra, hogy távol tartsák tőlük az ártó, gonosz szellemeket.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
ÉRDEMES ELOLVASNI - D-vitamin és a rák
Emlékezzünk....
Igazi hűség....