Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Ez "MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL" közösségi oldala
Csatlakozz te is közösségünkhöz KÉRLEK: MAGYARSÁGUNK- témakörében is légy aktív! A harmónia, a béke, a boldogság, a testi, a lelki egyensúlyban létről való beszélgetésre hívlak. Gyere írd le, mond el, vitázz és segíts mindenki másnak.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
MAGYARSÁGUNK - A LÉLEK ÉL vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A szó latin eredetű, jelentése: megérkezés, az Úr érkezése. A karácsonyra való előkészület ideje,
kezdete András naphoz (nov.30) legközelebb eső vasárnap.
Bod Péter ref. lelkész, egyházi és történetíró ezt írta a 18. század közepén:
"így
neveztetnek a mostani rendtartás
szerént a karácson előtt való négy hetek. Régen voltanak hat hetek a
Szent Márton napjától fogva, aholott kezdi most is a görög
eklézsiában négy hetekre szoríttatott ilyen fundamentomon, mert a
Krisztusnak négy adventusa, eljövetele vagyon.
Midőn a testben megjelent. Midőn a szívbe beszáll és az embert
megtéríti. Midőn halála óráján elmégyen az emberhez. Midőn eljő az
utolsó itéletre.
Rendszerint kezdődni szokott Szent András napján."
Régen éjféli harangzúgók jelezték kezdetét, egyben az egyházi év
megnyitását is. Egykoron a vallásos emberek szigorú böjtöt tartottak,
ezen idő alatt,
falun hajnali misére jártak, amit a középkorból eredeztetett
kifejezésekkel angyali vagy aranyos misének is hívtak, és Szűz Mária
tiszteletére ajánlottak.
Általában az egyházi ünnepekhez különféle hiedelmek, babonák társulnak. Advent időszakához is kötődik néhány ilyen. Pl.:
- az eladósorban levő lány a hajnali misére való első harangozáskor
a harang köteléből három darabot tépett, amit aztán a hajfonó pántlikájában hordott, hogy farsangkor sok kisérője legyen.
- az Alföldön volt szokás, hogy a hajnali misére való harangozáskor a
lányok mézet vagy cukrot ettek, hogy ettől édes legyen a nyelvük, s
mielőbb férjet "édesgessenek" magukhoz.
- Erdélyben volt szokás, hogy a hajnali mise ideje alatt az összes
ajtót, ablakot zárva kellett tartani, mivel ilyenkor a boszorkányok
állati alakot öltenek, házakba, ólakba próbálnak
jutni, s ott rontást okozni.
- az Ipoly mentén járta az a hiedelem, hogy az elázott pénz Advent idején tisztul.
- Salgótarján környékén azt tartották, hogy ilyenkor tüzes emberek jártak, kiknek a szájukból tűz áradt.
Az ilyen tüzes emberek ellen a néphit szerint olvasóval (rózsafüzér) lehetett védekezni.
Advent idején a leghosszabbak az éjszakák, meglehetősen jó alkalmat adva
a varázslásra. Az Egyház ajánlja ezen időszak szentjeinek segítségül
hívását. (András, Borbála, Luca, stb.)
A néphit kapcsolatba hozza saját mágikus várakozásait az említett
szentekkel, de nem csupán a vallás tanítása alapján, hanem mágikus
hatalmat is tulajdonít neki.
Modern rohanó életünkben a szivük, lelkük mélyén mi is várakozunk valamire, valakire. Ez a négy hét a "szent várakozás" időszaka. Várjuk a Messiást, mert tudjuk "eljő és nem késik".
"Ó szent magány, szép csönd, ó szűz nemesség,
Szívem adventje, hófehér roráte,
Ó áldott angelusz, ó tiszta áve!"
/Juhász Gyula/
Ünnepe december 4. Védőszentje bányászoknak, tüzéreknek, váraknak.
A legenda szerint Kisázsiában élt és kereszténységéért lefejezték
Szent-Borbálát.
Hajdan a lányok pártfogójuknak tekintették, ezen a napon a cseresznyefa
ágát vízbe tették, az ha karácsonyra kivirágzott, az házasságot
jelentett.
Délnyugat Magyarországon e napon tilos volt mindenféle női munka.
Egyes helyeken a férfi vendég nem volt szivesen látott, mert elvitte a ház szerencséjét.
Ünnepe december 6. Szent Miklós püspök emléknapja. A keleti egyház legjelentősebb szentje, a görög katolikusoknál
ma is kötelező ünnep.
Szent Miklós püspök a 4. században élt a kisázsiai Myrában. Segítette a szegényeket, nincsteleneket.
A legenda szerint egyszer egy nyitott ablakon dobott be aranyakat három hajadonnak, kik ezáltal tisztességgel férjhez mehettek.
Innen ered a szokás, hogy gyermekek a mai napig kiteszik az ablakokba
kitisztított cipőiket, s várják a jóságos Mikulás bácsit, aki piros
ruhába öltözve, fején püspöksüveggel, hátán puttonnyal
járja az országot-világot, megajándékozza a "jó gyermekeket".
A történetet Péchy Ferenc 1529-ben versben örökítette meg, Anthonius Manicellus Veliternus humnuszának fordításában:
Az kik tanóságra nevedbe adatnak
És tanóságot nagyon gyakorolnak,
Bűnt te nevedben eltávoztassanak
szent Miklós püspök.
Szegény embernek három szűz leánya,
Kiket akar vala gonosz bűnre adni,
Ő szüzességek megmaradott vala
Te kencsed mia.
Nagyon téged kiáltanak és téged tisztelnek,
Kiket vizeknek habjai fenyegetnek,
Kik drágaságba hozzád evöltenek:
Segítség leszel nekik.
Ünnepe: december 13, az év legrövidebb napja.
"Szent Lucának híres napja a napot rövidre szabja."
Ehhez a naphoz az ország minden részében sok-sok hagyomány, babona társul.
Nógrád megye falvaiban is különböző hiedelmek maradtak fönn még a mai napig is.
Például:
Mihálygerge: december 13-án nem volt szabad fonni, kenyeret sütni, lúgozni.
Ipoytarnóc: ott azt tartották, hogy csak a Luca nevűeknek nem szabad fonni, minden egyéb munka véhezhető.
E napon kezdték faragni a Luca-székét, melyet karácsonyra kellett
elkészíteni, úgy, hogy minden nap csupán egy-egy műveletet lehetett
rajta elvégezni. Innen ered:
"Sokáig készül, mint a Luca széke."
Karácsony este aztán elvitték a templomba, éjféli misére, készítője ráállva megláthatta kik a falu boszorkányai.
E napon a fonóban mulatságot is tartottak, ott volt a falu fiatalsága;
ettek-ittak, mulattak. sötétedéskor fehér lepedőben, kormos arccal
mentek a fiúk a lányokat riogatni.
A lányok előszeretettel jósoltak, az egri Tréfás jóslás a gombócba gyúrt
papírdarab, melyre egy-egy fiú nevet írtak. A gombócot kifőzték,
amelyik legelőbb jött a víz tetejére, azt kimerték, s megnézték milyen
nevű lesz a férjük.
A kisfiúk "lucázni" jártak, házakhoz betérve tréfás köszöntőket mondtak. dejtáron például a következőt:
Tyúkok, ludak tojjanak,
malacos legyen a disznójuk,
borjas legyen a tehén.
Amennyi szekér széna, szalma,
annyi legyen a lányuk kérője.
A gyerekek a köszöntőért diót, almát vagy néhány fillért kaptak. Mindazoknak, akik többet szeretnének tudni a Luca-napi hagyományokról, ajánljuk a következő könyvet: Manga János: Ünnepek, szokások az Ipoly mentén.
Az egész világ számára a béke, a szeretet ünnepe. Jézus születésének
napja, az egyház egyik legnagyobb ünnepe.
Hazánkban számos népszokás, hiedelem kapcsolódik Ádám-Éva napjához
(december 24.), valamint Karácsony napjaihoz (december 25,26).
December 24-ét karácsony böjtjének is nevezzük, ez a nap az ünnep
kezdete. Dologtiltó napnak tartották, csupán a takarítás és a
sütés-főzés volt e napon engedélyezett.
A férfiak a ház körül tettek rendet, s az állatokat látták el, az
asszonyok, lányok pedig a házban, főleg a konyhában tevékenykedtek.
A karácsonyi asztalt ünnepélyesen megterítették, az abroszt csak ezen a
napon használták, melynek mágikus erőt tulajdonította.
A következő évben ezt az asztalkendőt használták a gabona vetésénél,
valamint ezzel takarták le a beteget. A karácsonyi vacsora rangját
jellemzi az alábbi szólás:
"Karácsonykor kalácsot, húsvétkor kenyeret, pünkösdkor, ahogy lehet."
Az ünnepi vacsorának szigorú rendje volt. Többhelyütt fokhagyma volt az
étkezés "első fogása", melynek egészségmegóvó hatást tulajdonítottak.
Népszerűek voltak a babból, lencséből, mákból készült ételek, ezek a
gazdagságot voltak hivatottak jelképezni.
Az ünnepi vacsorához tartozott még az alma is, melyet a gazda annyi
részre vágott, ahányan az asztalt körülülték. mindenki kapott egy
gerezdet, s miközben elfogyasztották egymásra gondoltak, ezáltal az
elkövetkezendő évben sem feledkeznek meg egymásról.
A vacsora közben keletkezett morzsát megőrizték; használták
orvosságként, szerelem felkeltésére, rontás ellen.
Szokás volt Szentestén a kántálás. gyermekek csapatostul járták a falut,
köszöntőket mondtak, énekeltek, amelyért diót, almát, esetleg pénzt
kaptak. A pásztorok vesszővel jártak köszönteni, a házaknál elmondott
jókívánságok után a gazdasszony kihúzott egy vesszőt a csomóból, azzal
jelképesen "megvesszőzte" a pásztorokat s ajándékokkal viszonozta a
köszöntést. ez a szokás a ermékenység-varázslás része volt.
Az est további részét általában kártyázással töltötték, mégnem eljött az
idő, hogy az éjféli misére menjenek.
Oda magukkal vitték a Luca-széket, melyre ha felálltak meglátatták a
falu boszorkányait.
Vízkereszt napjának (január 6.) hiedelmei a templomban megszentelt
vízhez kötődnek. Ipolytarnócon, Litkén, Mihálygergén a házigazda üvegben
hazavitte a megszentelt vizet, a ház apraja-nagyja kortyolt belőle,
hogy megóvja őket a torokfájástól.
Megszentelték vele a házat, az ólakat. Öntöttek a kútba, hogy a víz meg
ne rpmoljon. A szentelt víz az embert születésétől haláláig kisérte:
ebből a vízből hintettek a bölcsőre, a menyasszony koszorújára, a halott
koporsójára. januártól januárig a vizet üvegben vagy nagy korsóban
tartották,
s ami megmarad a következő vízkeresztre, azt a kútba öntötték.
A vízkeresztkor megszentelt vízhez hasonló szerepe volt a
gyertyaszentelőkor (febr.2) megszentelt gyertyának.
Ipolytarnócon 2-3 gyertyát vittek a templomba megszentelni, s azokat a
ház első szobájában tartották. Kettőt az esetleges halott számára tettek
félre, egyet égzengés ellen.
amennyiben az év folyamán nem volt szükség a gyertyákra, úgy azokat a
következő évben újra megszentelték.
A már kétszer szentelt gyertyát a hosszan haldokló kezébe adták, hogy
könnyítsen rajta.
Mihálygergén a kétszer szentelt gyertyát az égiháború alkalmával
gyújtoták meg, úgy tartották, ahol ezt a gyertyát égetik, oda nem üt a
villám.
Volt rá eset, hogy a férjétől elszökött menyecske fölött égették a
szentelt gyertyát, hogy az ördögöt kiűzzék belőle.
Forrás: Manga János: Ünnepek, szokások az Ipoly mentén
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Márton nap és minden ami hozzá kapcsolódik
121 éve született Öveges József (1895. november 10 – 1979. szeptember 4.)
A Gergely-naptár 1582. október 4-én csütörtökön lépett életbe .
AUGUSZTUS 15. – NAGYBOLDOGASSZONY – SZŰZ MÁRIA MENNYBEVÉTELE